Nettforum : et verktøy for kunnskaps- og kompetanseutvikling?
Abstract
Denne oppgaven har til hensikt å undersøke i hvilken grad bruk av nettbaserte forum påvirker opparbeidelse av kompetanser og fortolking. De kompetanseformene som er valgt ut er; kreativitet, fleksibilitet, problemløsningsevner og teknisk yrkeskompetanse. Med fortolkning menes den individuelle fortolkningsprosessen hvor informasjon blir behandlet og omgjort til kunnskap. Ved å delta på nettforum antas det at graden av kompetanse og fortolkning øker. Dette antas så å gi en positiv effekt på individuell jobbytelse. De overordnede forskningsspørsmålene i oppgaven er: I hvilken grad bidrar nettforum til individuell kompetanseutvikling og fortolkning? I hvilken grad har generelle kompetanser, teknisk fagkompetanse og fortolkningsprosessen innvirkning på individuell jobbytelse? Datamaterialet analysen bygger på er samlet inn fra brukerne på Kammeret.no, Norges største nettsted for jegere og skyttere. Datainnsamlingen foregikk som et tverrsnittdesign med spørreundersøkelse som metode. Spørreundersøkelsen endte opp med 296 komplette respondenter etter innledende seleksjon.. Analysemetoden er Structural Equation Modeling, med dataprogrammet LISREL versjon 8.7.