Hvilke faktorer kan ha påvirkning på brukernes tilfredshet med saksbehandlingssystem innenfor skatteoppkreving
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142119Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien ser på ulike faktorer som kan ha påvirkning på brukernes bruk av informasjonssystem, for å oppnå suksess med systemet. Hovedteoriene er hentet fra DeLone og McLean (1992) og fra Sørebø & Eikebrokk (2008), og deres modeller er brukt som teoretisk grunnlag for studien.
Studien omhandler også en empirisk test av de ulike faktorene som jeg har valgt å se nærmere på, faktorer som kan forklare tilfredshet med et informasjonssystem. Type fenomen jeg har valgt å undersøke er ”videre bruk av et informasjonssystem”, nærmere bestemt saksbehandlingssystemet SOFIE. Den empiriske undersøkelsen som fokuserte på bruk av saksbehandlingssystemet SOFIE ble sendt ut til ansatte ved kemnerkontoret i Bergen.
Totalt var det 12 hypoteser som ble testet og kun 3 av disse oppnådde støtte gjennom den empiriske studien. Hypotesene fikk ikke like sterk støtte som i Sørebø & Eikebrokk(2008) sin modell, dette kan blant annet skyldes setting, spesifikke forhold eller et utvalg på kun 50 respondenter. De tilleggs variabler jeg valgte å ta med fikk ikke støtte.
Ut fra forskningsspørsmålet vil oppgavenes bidrag være med på å forklare: 1)Hvorfor brukeren vil ta i bruk denne type informasjonssystemer, og derved gi lærdom om bruk og utvikling av systemer. 2)Hvilke påvirkning kan brukerstøtte organisasjon ha for bruk av informasjonssystemer. 3)Om studien kommer til de samme resultatene som tidligere funn innenfor bruk av IS har vist.