dc.contributor.author | Rugås, Liv | |
dc.date.accessioned | 2008-04-11T08:16:03Z | |
dc.date.available | 2008-04-11T08:16:03Z | |
dc.date.issued | 2004-08 | |
dc.identifier.issn | 0807-4488 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141950 | |
dc.description.abstract | Kvaliteten i studiet er vurdert til 8, 9 på en skal fra 1 til 10 (hvor 1 er lavest). Til sammenligning var gjennomsnittet 6,87 i tilsvarende vurdering av kvaliteten inne på skolen i grunnutdanningen i Studentundersøkelsen 2004 for HiBu. Sammenlignende tall fra Studentundersøkelsen viser også at videreutdanningsstudentene er mer fornøyd med forelesningene, selvstudiene og lærerne/foreleserne enn grunnutdanningsstudentene. Videreutdanning i aldring og eldreomsorg er først og fremst et personlig valg og ønske om mer kunnskaper som kan støtte egen praksis. Studiet har bidratt til å styrke helsearbeiderens faglige identitet, gitt nye ideer i arbeidet, kunnskaper om aldringsprosesser og økt forståelse for eldres livserfaring og livshistorie. Studentene savner ikke praksis/eller praksisperioder. Dette må sees på bakgrunn av at 90% av studentene har mer enn halv stilling under studieforløpet i helsetjenesten. Arbeidsmengden i studiet vurderes ulikt. Av kommentarene kommer det frem at innholdet i studiet er interessant, men siste halvår har vært ekstra arbeidskrevende. Kullet har stor alderspredning og mer enn halvparten er over 45 år. Alle har helsefaglig utdanning som enten vernepleier, fysioterapeut eller sykepleier med spredning i eksamen fra 1976 – 2000. Noen har annen tilleggs/videre utdanning med tilknytning til helse- eller sosialfag som administrasjon/ledelse (4), operasjonssykepleie (2), praktisk pedagogisk utdanning (1). Studentene anbefaler studiet til andre. Om det blir mulig kan noen (14 %) tenke seg påbygging til mastergrad. | en |
dc.format.extent | 3987178 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nor | |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter fra Høgskolen i Buskerud | en |
dc.relation.ispartofseries | 48 | en |
dc.subject | videreutdanning | en |
dc.subject | aldring | en |
dc.subject | helsevesen | en |
dc.subject | eldreomsorg | en |
dc.title | Evalueringsrapport fra videreutdanning i aldring og eldreomsorg 2002 - 2004 : med sammenligningstall fra Studentundersøkelsen 2004(TNS Gallup 2004) | en |
dc.type | Research report | en |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | |
dc.subject.nsi | VDP::Helsfag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | |