Browsing USN Open Archive by Author "Weiss, Michael"
Now showing items 1-18 of 18
-
Fanget i lesing og skriving En refleksiv praksisforskningsstudie av det å leve med dysleksi i skole og høyere utdanning
Ursin, Birgitte (Master thesis, 2022)Masteroppgaven hadde som utgangspunkt å undersøke opplevelsen av dysleksiens tyngde gjennom en oppvekst, og å forstå nyansene i erfaringene, for å kunne bidra til god pedagogikk og ledelse i skolen. Problemstillingen som ... -
How do the core curriculum and the English subject curriculum in LK20 enhance a plurilingual approach to language learning?
Lund, Petter Immanuel (Master thesis, 2021)The premise of this thesis is that the core curriculum and the English subject curriculum in Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) contain a form of plurilingualism (see this thesis ch. 1.1). This thesis is a ... -
How Philosophizing the Dialogos Way Can Promote Education for Sustainable Development
Marcussen, Eirik Hæreid; Weiss, Michael; Helskog, Guro Hansen (Chapter, 2021)This paper is an inquiry into an action research process in which staff from a combined vocational and academic upper secondary school philosophized “The Dialogos Way” together, as part of ongoing curriculum reforms in ... -
Inkluderende Fremtid
Yoganathan, Vinitha (Master thesis, 2024)I denne masteravhandlingen undersøker jeg en kvalitativ studie der formålet er å forske på hvordan ledere kan fremme forståelsen av ulike kulturelle bakgrunner i barnehagen, for å skape et mer inkluderende miljø. Forståelse ... -
Kjønnsinkongruens
Gustavsen, Karen Louise Edland (Master thesis, 2024)Forekomsten av personer med kjønnsinkongruens har hatt en stor økning i Norge de siste 20 årene. I klassifikasjonssystemet ICD-11 fra 2019 ble kjønnsinkongruens flyttet til seksuell helse, der det tidligere lå innunder ... -
Ledelse av prosesser for bærekraftig utvikling i barnehagen
Kragnes, Stig Andrè (Master thesis, 2021)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan barnehageledere legger til rette for utviklingsprosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalgruppa. Innledningsvis beskrives historisk kontekst for arbeid med bærekraftig ... -
Livsmestring i begynneropplæringa, hvor langt har vi kommet?
Sandersen, Naomi-Eloi Gast (Master thesis, 2023)I 2020 kom det et nytt læreplanverk med en overordnet del hvor det ble innført tre overordnede tverrfaglige temaer. Et av disse temaene er folkehelse og livsmestring, som skal være med på å "(…) gi elevene kompetanse som ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
Hansen, Ida Marie; Monge, Camilla Lauritzen (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere implementerer det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skoletiden, vi har valgt å avgrense oppgaven til å handle om livsmestring i begynneropplæringen, ... -
Livsmestring i begynneropplæringen
Kvammen, Martine (Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å belyse et utvalg småtrinnslæreres kompetanse i livsmestringsundervisningen. Ønsket er å få et innblikk i lærernes forståelse av livsmestringsbegrepet, muligheter og like så begrensninger ... -
Læring og danning gjennom lek - fra barnehage til skole
Sunnset, Vanessa Denise Beveridge (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet har en formell tilknytning til masteremnet begynneropplæring og omhandler opplæringstilbudet til barn ved barnehagens siste år og første år på skolen. Forskningen undersøker fenomenet lek i sammenheng ... -
Offentlig omsorgssvikt i skolens regi? En refleksiv praksisforskningsstudie om lærere og spesialpedagogers erfaringer med skolens praksiser. Alltid til elevenes beste?
Jerijærvi, Camilla Bøen (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har omsorgssvikt, utført av skolen som system, som tema. Problemstillingen som utforskes er: «Hvordan kan omsorgssvikt i skolen vise seg?» Problemstilling og tema utforskes gjennom tilnærmingen ... -
On the urgent need for philosophical practices in mainstream education today
Helskog, Guro Hansen; Weiss, Michael (Peer reviewed; Journal article, 2021)This essay is written based in a concern of ours that the dominant forms of teaching and learning in education today seem to be more in line with what Aristotle called techné and poiesis than with phronesis and praxis. The ... -
Philosophical Practice as Didactical Framework for Conferences
Weiss, Michael (Peer reviewed; Journal article, 2019)In this article a didactical framework for conferences is presented, which is based on methodological key-concepts of philosophical practice. This framework is outlined in a more manual-like style and illustrated in terms ... -
Reflective practice research in teacher education
Weiss, Michael (Peer reviewed; Journal article, 2021)In this essay the approach of reflective practice research, as introduced by the philosopher Anders Lindseth, is outlined and its relevance for teacher education is discussed. For that purpose, central theoretical as well ... -
Relasjon, samtaler og livsmestring. Hvordan kan vi forstå relasjonens betydning for livsmestringssamtaler med folkehøgskoleelever som har utfordringer knyttet til psykisk helse?
Lindhjem, Einar (Master thesis, 2023)Utfordringer knyttet til psykisk helse er vanlig blant ungdom og studenter. Psykisk helse og livsmestring kan påvirke hverandre gjensidig, og gjennom læreplanverket LK20 og NOUen « En folkehøgskole for alle» er livsmestring ... -
Skoleledelse gjennom Covid-19-pandemien - En kvalitativ studie av fire rektorer utøvelse av ledelse i krisetid og i oppstarten av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
Stiansen, Iselin (Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan fire rektorer i samme kommune opplevde prosessen med å lede innføringen av LK20 gjennom koronapandemien fra mars 2020 til høsten 2022, og hvilke lærdommer vi eventuelt kan trekke av deres ... -
‘They often have AHA-moments’: how training teachers to philosophize the Dialogos Way with their students can promote life skills and democratic citizenship in education
Weiss, Michael; Helskog, Guro Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper is an account of a developmental action inquiry research project in which teachers from 13 secondary schools were trained to philosophize the Dialogos way with their 8th-grade students, as part of ongoing ... -
Wisdom and the art of living in 8th grade teachers` experiences of philosophizing the dialogos way
Helskog, Guro Hansen; Weiss, Michael (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper discusses teachers` self-reported experiences from participating in a Dialogos philosophizing project over five months, from the perspective of wisdom development. The project involved teachers from 13 upper ...