Blar i USN Open Archive på forfatter "Vinje, Erlend Ellefsen"
-
Baseskoleutbygging: ulike posisjoner og diskurser
Vinje, Erlend Ellefsen (Journal article, 2015)I Norge har det siden tusenårsskiftet pågått en reformprosess knyttet til utbyggingen av en ny type skoleanlegg, de såkalte baseskolene. Baseskoler med store åpne arealer, som ikke tar utgangspunkt i det tradisjonelle ... -
Dyktighet i kroppsøving
Christensen, Joakim Ekornrød (Master thesis, 2023)Formålet med denne mastergradsoppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår dyktighet i kroppsøving og hvordan dette anvendes gjennom deres vurderings- og karaktersettingspraksis, derav studiens ... -
Et forståelig kroppsøvingsfag?: Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022
Vinje, Erlend Ellefsen; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar; Sandell, Martin Blaauw; Kvikstad, Ingvild; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein; Kruken, Andrea Hovstein; Lund, Johan Ludvik; Aasland, Oda Eline; Aasland, Markus (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;139, Report, 2024)I dette sammendraget presenterer vi noen av hovedfunnene i FUSK-undersøkelsen som ble gjennomført i løpet av mai 2022. Dette er en digital spørreundersøkelse med et selvrekrutterende design for lærere. Disse lærerne har ... -
Fagfornyet vurderingspraksis i kroppsøving
Luth, Sverre Langseth (Master thesis, 2022)I denne studien har jeg forsøkt å skaffe innsikt i hvordan lærere har arbeidet med innføringen av LK20, der fokuspunktet i oppgaven har vært mot læreres vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Jeg vil gi noen avsluttende ... -
Hva anerkjennes som kompetanse i kroppsøving?
Neset, Kristine (Master thesis, 2022)Formålet med studien er å gi økt innsikt i hva som blir anerkjent som kompetanse i kroppsøvingsfaget, og hvordan læreplanen tolkes og overføres. Studien er forankret i Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat og ... -
Hva kjennetegner den dyktige kroppsøvingseleven? Elevers og læreres oppfatninger av viktige ferdigheter, kunnskapsområder og egenskaper ved vurdering i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet og i videregående skole etter innføringen av LK20: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2023
Røynesdal, Øystein Bue; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar; Sandell, Martin Blaauw; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein; Kruken, Andrea Hovstein; Kvikstad, Ingvild; Vinje, Erlend Ellefsen (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;152, Report, 2024)I dette sammendraget presenterer vi hovedfunnene i FUSK-undersøkelsen som ble gjennomført i mai og juni 2023. Studien var en digital spørreundersøkelse, der vi brukte et tverrsnittdesign for å undersøke elevers og læreres ... -
Kroppsøvingslæreren som en tusenkunstner
Lieberg, Victoria Mariell (Master thesis, 2022)Dette er en masteravhandling i kroppsøving-, idretts -og friluftslivsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge. Tema for oppgaven er vurdering i kroppsøving på videregående skole og retter søkelys på kroppsøvingslærers erfaringer ... -
Relasjonskompetanse som eit pedagogisk verktøy i kroppsøvingsfaget
Flatland, Vilde Elisabet (Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har hatt som mål å undersøke korleis seks kroppsøvingslærarar manifesterer sin relasjonskompetanse gjennom undervegsvurdering. Dette har blitt undersøkt gjennom kvalitative forskingsintervju med seks ... -
Strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget
Øverland, Iris Marie Årdal; Hansen, Julia Iren (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved fakultetet for humaniora-, idretts- og utdanningsvitenskap. Oppgavens tema er strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget ved mellomtrinnet. ...