• Det umulige er mulig 

      Vindenes, Urd; Enger, Hans-Olav (Chapter, 2020)
      Artikkelen tar for seg spørsmålet om defektivitet i grammatiske mønstre er en absolutt egenskap i seg sjøl. Nærmere bestemt undersøker vi adjektiver som angivelig mangler nøytrumsform og adjektiver som angivelig er begrensa ...
    • Dybdelæring gjennom utforsking av grammatisk kjønn i talespråk 

      Rydland, Gunn Hege Beathe (Master thesis, 2023)
      For å finne svar på problemstillingen «Hvilke muligheter gir utforsking av grammatisk kjønn i talespråk for elevers dybdelæring?», fikk jeg med meg 15 elever på vg3 studiespesialisering til å utforske temaet bortfall av ...
    • Ei undersøking av tilgangen på læringsressursar på nynorsk frå fire marknadsleiande forlag av læringsressursar, mot tilgangen på bokmål 

      Rustad, Anita (Master thesis, 2023)
      Engasjerte nynorskbrukarar og nynorskentusiastar har i fleire tiår engasjert seg for å sikre læringsressursar på nynorsk på lik linje som på bokmål. Til tross for over femti år med iherdig kamp, store skulestreikar, nye ...
    • Om fornying av demonstrativer i norsk 

      Vindenes, Urd (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Formålet med studien som presenteres i denne artikkelen, er å kartlegge bruksområdene og funksjonene til norske demonstrativkonstruksjoner som er bygd opp av et “grunndemonstrativ”, f.eks. den, denne, hun og han, og en ...
    • Å balansere teoretiske perspektiv i grammatikkinnføringer 

      Vindenes, Urd (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Artikkelen drøfter hvilken rolle de tre sentrale teoretiske rammeverka generativ lingvistikk, kognitiv lingvistikk og systemisk-funksjonell lingvistikk har i forskning på grammatikk og i undervisning i grammatikk på ...