Blar i USN Open Archive på forfatter "Speitz, Heike"
-
Arbeidsplassen som innovativ kvalifiserings- / læringsarena for opplæring og arbeidstrening av språklige minoriteter, Nopro AS
Haukeland, Per Ingvar; Speitz, Heike (Working paper, 2003) -
Das Verbum faire - Inhalts - oder Funktionswort? : eine Untersuchung zu lexikalischer Bedeutung und grammatischer Funktion
Speitz, Heike (Doctoral thesis, 1993-05) -
Den europeiske spr?kpermen (ELP/PEL) i Norge - et utviklingsprosjekt
Speitz, Heike (Working paper, 2006-02-06) -
Evaluering av MILL-programmet i Skien kommune
Speitz, Heike; Streitlien, Åse (Working paper, 2004-01-29)Denne rapporten er den første delrapporten i evaluering av MILL-programmet og beskriver oppstartfasen (høsten 2003) i programmet. MILL-programmet (Mange Intelligenser, Læringsstiler, Læringsstrategier) er et fireårig felles, ... -
Evaluering av prosjektet ??orsøk med tidlig start av 2. fremmedspråk?? Sluttrapport
Speitz, Heike; Simonsen, Torill; Streitlien, Åse (Research report, 2007-10-09)Telemarksforsking-Notodden har etter oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert det nasjonale prosjektet "Forsøk med tidlig start av 2. fremmedspråk" fra høsten 2005 til våren 2007. På landsbasis deltok 12 skoler i ... -
Evaluering av prosjektet PROFFT "Program for fransk og tysk i skolen"
Speitz, Heike (Working paper, 2005-08-16) -
Evaluering av prosjektet PROFFT "Program for fransk og tysk i skolen" - Delrapport 1
Speitz, Heike (Working paper, 2003-07-11) -
Evaluering av prosjektet Veiledning av nyutdanna allmenlærere : sluttrapport
Speitz, Heike (Rapport 2002/01, Working paper, 2002-01)Erfaringene med prosjektet "Veiledning av nyutdanna allmennlærere" har vært svært positive. I løpet av prosjektperioden, over tre år, har det blitt gjort viktige justeringer, for eksempel når det gjelder tilrettelegging ... -
Evaluering av prosjektet Veiledning av nyutdanna lærere. Delrapport 2-2000
Speitz, Heike (Working paper, 2000) -
How do the core curriculum and the English subject curriculum in LK20 enhance a plurilingual approach to language learning?
Lund, Petter Immanuel (Master thesis, 2021)The premise of this thesis is that the core curriculum and the English subject curriculum in Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) contain a form of plurilingualism (see this thesis ch. 1.1). This thesis is a ... -
How do the core curriculum and the English subject curriculum in LK20 enhance a plurilingual approach to language learning?
Lund, Petter Immanuel (Master thesis, 2021)The premise of this thesis is that the core curriculum and the English subject curriculum in Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) contain a form of plurilingualism (see this thesis ch. 1.1). This thesis is a ... -
Innføringsprosjekt for Den europeiske språkpermen i Norge. Sluttrapport
Speitz, Heike (Working paper, 2009-06-30)Denne rapporten omtaler innføringsprosjektet for Den europeiske språkpermen 13-18, som ble gjennomført fra høsten 2006 til høsten 2008, etter oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten oppsummerer kort arbeidet som ble ... -
"Jeg valgte tysk fordi hele familien min ville det, men jeg angrer" : status for 2. fremmedspråk i norsk ungdomsskole
Speitz, Heike; Lindemann, Beate (Rapport 2002/03, Research report, 2002-01) -
Læremidlenes dekning av europeiske problemstillinger i utvalgte fag i grunnopplæringen
Saugerud, Hilde; Speitz, Heike; Streitlien, Åse (Working paper, 2005-02-14) -
Mehrsprachigkeitsdidaktik im frühen DaF-Unterricht in Dänemark und Norwegen – Lehrer- und Schülerperspektiven
Lindemann, Beate; Speitz, Heike; Daryai-Hansen, Petra (Journal article; Peer reviewed, 2019)In den skandinavischen Ländern arbeitet man seit vielen Jahren daran, den früheren Start mit 2. Fremdsprachen an den Schulen einzuführen. Seit einer Schulreform im Jahre 2014 wird nun in Dänemark DaF-Unterricht bereits ab ... -
Multilingualism in Curriculum Reform (LK20) and Teachers' Perceptions: Mind the Gap?
Myklevold, Gro-Anita; Speitz, Heike (Peer reviewed; Journal article, 2021)The present study investigates the dichotomous relationship between the official language policies celebrating multilingualism in education on the one hand, and the practice field facing practical challenges concerning ... -
Multilingualism in the English classroom
Ådnanes, Louise Elizabeth Iona (Master thesis, 2021)A small-scale research project exploring multilingualism in the English classroom. Semi-structured interviews are used to obtain information from three in-service teachers about their views on multilingualism. Additionally, ... -
Opplæringstilbudet til minoritetsspråklige innen barnehage og grunnopplæring
Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Engen, Thor Ola; Hagen, Anette; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun; Speitz, Heike; Straume, Ingerid; Streitlien, Åse (Rapport 2010/01, Research report, 2010)