Browsing USN Open Archive by Author "Sonne, Lasse"
Now showing items 1-16 of 16
-
De siste åtte månedene i den mest grusomme fangeleiren på norsk jord: SS-Strafgefangenenlager Falstad
Skjevik, Maja Hammer (Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på forholdene i fangeleiren på Falstad de siste åtte månedene den eksisterte. Oppgaven tar utgangspunkt i fire dagbøker hvor fem temaer blir undersøkt: mat, underholdning, arbeid, straff og tanker og ... -
Historieundervisning om kontinuitet og brudd. Kompetansemål i historie med det nordiske økonomiske samarbeidet som eksempel
Sonne, Lasse (Chapter, 2024)Begreper som kontinuitet og brudd står sentralt i historiefaget. I læreplanen er kompetansemålet relatert til kontinuitet og brudd etter vg3 i historiefaget formulert på følgende måte: Mål for opplæringen er at eleven ... -
Idrettsglede for alle: Arbeid for mangfold og mot rasisme
Kristiansen, Elsa; Sonne, Lasse (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;64, Report, 2021)Dette er en statusrapport om idrettens arbeid for mangfold og mot rasisme. Rapporten består av de to delene (1) Bakgrunn og (2) 2020-undersøkelsen om rasisme og diskriminering. Selve undersøkelsen er syv-delt og svarer opp ... -
«Ingen framtid i Europa for jødene» En analyse av kontinuiteten i Sandefjords Blads omtale av jødene 1931-1950
Solberg, Ole-Kristian (Master thesis, 2021)Jødenes omtale i den norske pressen har vært analysert i mange oppgaver tidligere, men sjeldent over en lengre tidsperiode på et lokalt nivå. Denne oppgaven analyserte omtalen av jødene i Sandefjords Blad fra 1931 til 1950 ... -
Internship i historie som transformerende utdanningsvitenskap
Sonne, Lasse (Chapter, 2024)Et internship i historie handler om å kombinere faget historie med en praksisnær tilnærming til historie der man setter søkelyset på kompetanser som ansees som viktige for å få en relevant jobb etter endt studietid. Et ... -
Internship i tverrfeltet mellom historie og eventledelse: Midgardsblotfestivalen som eksempel på en faglig utviklingsarena
Kristiansen, Elsa; Sonne, Lasse (Chapter, 2024)I denne artikkelen vil vi vise hvordan internship kan tilrettelegges som kompetanseutvikling i et tverrfaglig rom mellom historie, kulturarv, eventledelse og stedsutvikling. En internship i historie vil kunne bidra til ... -
Kulturarvspedagogikk, internship og lektorutdanning i historie
Sonne, Lasse (Chapter, 2024)Det er mange grunner til at et internship i historie også er relevant for lektorstudenter i historie. Historielæring er noe som skjer ikke bare i klasserommet på en skole, men også i mange miljøer utenfor skolevesenet hvor ... -
Kunnskapsutvikling om EUs historie. Undervisning om europeisk integrasjonshistorie etter 1945 i norsk skole
Sonne, Lasse (Chapter, 2024)EU representerer det mest omfattende og ambisiøse samarbeidet mellom nasjonalstater i Europa noensinne. Den europeiske union (EU) består i skrivende stund av 27 medlemstater. Unionen har en befolkning på opp mot 450 ... -
Kvinnehistorie, bærekraftig utvikling og undervisning i historie: FN-økonomen Ester Boserup
Sonne, Lasse (Chapter, 2024)I denne artikkelen kombineres kjønnsstudier, kvinnehistorie og bærekraft med utdanningsvitenskap og undervisning om bærekraft gjennom historiefaget. Hovedformålet er å utdype hvordan det mest effektivt kan undervises i ... -
Lektorens faglighet
Sonne, Lasse; Norli, Anita Wiklund (Chapter, 2024)Målet med profesjonsutvikling for historieundervisere er å bidra til å utdanne det vi vil kalle en «ideallektor» (Sonne & Wiklund Norli, 2023, s. 10-25). Med dette mener vi en lektor med kompetanser relatert til progresjon ... -
Læringsutbytte på museum: Aluminiummuseet i Holmestrand
Sørensen, Daniel Christian (Master thesis, 2024)Aluminiummuseet er den del av Vestfoldmuseene og tilbyr undervisningsopplegg for skoleklasser på 9. trinn gjennom den kulturelle skolesekken. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: Hvilke læringsutbytter gir ... -
Om behovet for en historielektorprofesjon med spesiale i voksnes læring
Sonne, Lasse (Chapter, 2024)Undervisning for voksne har i mange år vært et stort område i Skandinavia. Voksenopplæringssentre er aktive i kommunene rundt om i de ulike landene, og i tillegg finnes det folkehøgskoler som spesialiserer seg på tilbud ... -
Relevante institusjoner og miljøer for internship i historie
Sonne, Lasse (Chapter, 2024)Formålet med denne artikkelen er å introdusere og analysere institusjoner og miljøer som ansees som relevante for et internship i historie. I artikkelen analyserer jeg institusjonenes og miljøenes innhold og mulighetene ... -
Textbooks and the World at war: Portrayals of the second World War in textbooks from Norway, Germany, and the United States
Hagemann, Robyn James (Master thesis, 2023)The second World War looms large in the collective consciousness of the world. Its impact is the subject of countless investigations, its origins and events some of the most popular history topics among those who normally ... -
Utvikling av en ny praksisfaglighet: internship i historie
Sonne, Lasse; Bandlien, Bjørn; Hyvik, Jens Johan (Chapter, 2024)Det blir ofte påpekt at humanister er mere utsatt for arbeidsledighet enn andre grupper av arbeidstakere i samfunnet, ikke minst sammenliknet med andre grupper med akademisk utdannelse. En relativ ny studie har kartlagt ... -
Why Teach History for Adults? Trends in history teacher education from a national discipline to diversity, cross-cutting themes and learning outcomes with an emphasis on Europe and Norway
Sonne, Lasse (Chapter, 2023)In this chapter I argue that history is not static, and that it does not finish; when society changes, history changes with it. As a result, teaching history needs ongoing revision. By exploring research and policy-documents ...