Blar i USN Open Archive på forfatter "Solem, Marit Skarbø"
-
Asking more than one question in one turn in oral examinations and its impact on examination quality
Skovholt, Karianne; Solem, Marit Skarbø; Vonen, Maria Njølstad; Sikveland, Rein Ove; Stokoe, Elizabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)The assessment of oral skills is a key part of school examination systems around the world. Typically, examiners engage candidates in a conversational encounter to elicit assessable talk. However, we know little about how ... -
Assessment in practice: achieving joint decisions in oral examination grading conversations
Solem, Marit Skarbø; Landmark, Anne Marie Dalby; Stokoe, Elizabeth; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)How do examiners reach joint decisions when they grade oral examinations? While government and policymakers provide general frameworks about grading decisions, we know little about how they are actually accomplished in ... -
"Du må være skjerpa og du må gjøre det bra akkurat de tjue minuttene"
Nordli, Lars Magne (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvilket handlingsrom elever opplever at de har på muntlig eksamen i norsk. Ved å analysere autentiske eksamensopptak fra forskningsprosjektet CAiTE og gruppeintervjuer med elever i videregående, ... -
The effectiveness of the Conversation Analytic Role-Play Method (CARM) on interactional awareness: A feasibility randomized controlled trial with student teachers
Sikveland, Rein Ove; Moser, Thomas; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study tested the effectiveness of communication skills training intervention CARM (Conversation Analytic Role-play Method) on student teachers at a university in Norway. A feasibility randomized controlled trial (n = ... -
Fagsamtalen under muntlig eksamen og hvilke krav den stiller til elevenes muntlige kompetanse
Vonen, Maria Njølstad; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)I snart 150 år har muntlig eksamen vært en del av det norske skolesystemet. Likevel finnes det lite forskning på denne eksamensformen, og vi vet lite om hvordan eksaminators handlinger under muntlig eksamen påvirker elevens ... -
Fagsamtaler i norskfaget på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fagsamtaler som muntlig vurderingsform.
Hildenbrand, Mari Aakre (Master thesis, 2022)Fagsamtale er en muntlig vurderingsform det finnes lite tidligere forskning på. Jeg har selv erfart at vurderingsformen gir elevene et stort læringsutbytte og at den egner seg godt for å få frem refleksjon hos elevene. ... -
Helklassesamtalen i førsteklasse
Kvamme, Ingrid (Master thesis, 2021)Dagens forskning peker på helklassesamtalen som en viktig læringsarena for elevene (Aukrust, 2003; Edwards-Groves et al., 2014; Nystrand et al., 1997). Læringsutbyttet som elevene sitter igjen med etter deltakelse i ... -
How teachers use prosody to guide students towards an adequate answer
Sikveland, Rein Ove; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Journal article; Peer reviewed, 2021)This paper focuses on the role prosodic features play in displaying evaluative stance in desk talks and oral exams in Norwegian secondary schools. We explore the extent to which teachers make available, to students, their ... -
"Jeg synes boka er veldig spennende. Og det sier mye fordi jeg pleier ikke å like bøker". Om yrkesfagelever og skjønnlitterær lesing
Nyhus, Irene Aasland (Master thesis, 2024)I denne teksten reflekteres det over gjennomføringen av en intervensjon i form av et dramaturgisk leseforløp hos videregående skole elever. Forfatteren undersøker hvorvidt man kan, gjennom denne intervensjonen, vekke ... -
Managing students’ insufficient answers in oral examinations
Vonen, Maria Njølstad; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)What happens when students cannot answer teachers’ questions in oral examinations? This study investigates how teachers manage students’ insufficient answers in disciplinary oral competence exams (DOCEs) in the secondary ... -
Retningslinjer for vurderingssamtaler : første delrapport fra forskningsprosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher Education)
Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Report, 2020)Denne rapporten er en deskriptiv studie av ulike kilder som potensielt former og påvirker læreres konkrete samtalepraksis i vurderingssituasjonene i klasserommet. Vi har valgt innholdsanalyse som metode for å kartlegge et ... -
Vurdering av muntlighet: En kvalitativ studie av sensor og eksaminators vektlegging av muntlige aspekter under eksamen i norsk
Thorsrud, Vegard (Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av en lærer og sensor sine sensursamtaler og tilbakemeldinger til 6 ulike elever ved en muntlig eksamen i norsk på 10.trinn. Datamaterialet i denne studien er videoopptak av ...