Browsing USN Open Archive by Author "Skovholt, Karianne"
Now showing items 1-12 of 12
-
Agendasøkende spørsmål i muntlig eksamen: Når og hvordan eksaminator oppfordrer elevene til å vise ytterligere kompetanse ved å sette agendaen selv
Skovholt, Karianne; Jorde, Åse Marit (Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen undersøker vi læreres agendasøkende spørsmål i muntlig eksamen, i avslutningssekvenser der lærere inviterer elevene til å sette agenda gjennom spørsmål som «Er det noe du har lyst til å si som du ikke ... -
Asking more than one question in one turn in oral examinations and its impact on examination quality
Skovholt, Karianne; Solem, Marit Skarbø; Vonen, Maria Njølstad; Sikveland, Rein Ove; Stokoe, Elizabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)The assessment of oral skills is a key part of school examination systems around the world. Typically, examiners engage candidates in a conversational encounter to elicit assessable talk. However, we know little about how ... -
Assessment in practice: achieving joint decisions in oral examination grading conversations
Solem, Marit Skarbø; Landmark, Anne Marie Dalby; Stokoe, Elizabeth; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)How do examiners reach joint decisions when they grade oral examinations? While government and policymakers provide general frameworks about grading decisions, we know little about how they are actually accomplished in ... -
"Å bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ"
Johansen, Tone Kristin (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en induktiv studie av hva vurderingskriteriet «bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ», betyr. Vi vet lite om hvordan vurderingskriteriene brukes og tolkes i praksis. -
The effectiveness of the Conversation Analytic Role-Play Method (CARM) on interactional awareness: A feasibility randomized controlled trial with student teachers
Sikveland, Rein Ove; Moser, Thomas; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study tested the effectiveness of communication skills training intervention CARM (Conversation Analytic Role-play Method) on student teachers at a university in Norway. A feasibility randomized controlled trial (n = ... -
Evaluative conduct in teacher–student supervision: When students assess their own performance
Skovholt, Karianne; Nordenström, Elin; Stokoe, Elizabeth (Journal article; Peer reviewed, 2019)The practice of evaluating one’s own performance or that of another is ubiquitous across workplaceand institutional settings and is foundational to the educational endeavour. In contrast to the tradi-tional dynamic of ... -
Fagsamtalen under muntlig eksamen og hvilke krav den stiller til elevenes muntlige kompetanse
Vonen, Maria Njølstad; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023)I snart 150 år har muntlig eksamen vært en del av det norske skolesystemet. Likevel finnes det lite forskning på denne eksamensformen, og vi vet lite om hvordan eksaminators handlinger under muntlig eksamen påvirker elevens ... -
How teachers use prosody to guide students towards an adequate answer
Sikveland, Rein Ove; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Journal article; Peer reviewed, 2021)This paper focuses on the role prosodic features play in displaying evaluative stance in desk talks and oral exams in Norwegian secondary schools. We explore the extent to which teachers make available, to students, their ... -
Korreksjoner under muntlig eksamen. En samtaleanalytisk studie av eksaminators korreksjoner av kandidaten under fagsamtalen i muntlig eksamen i norsk på ungdomstrinnet og Vg3
Skjelland, Inger-Martha (Master thesis, 2021)Dette er en samtaleanalytisk studie av korreksjoner i fagsamtalen under muntlig eksamen i norsk på 10.trinn og Vg3. Oppgaven er tilknyttet det NFR-finansierte prosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ... -
Managing students’ insufficient answers in oral examinations
Vonen, Maria Njølstad; Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)What happens when students cannot answer teachers’ questions in oral examinations? This study investigates how teachers manage students’ insufficient answers in disciplinary oral competence exams (DOCEs) in the secondary ... -
Retningslinjer for vurderingssamtaler : første delrapport fra forskningsprosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher Education)
Solem, Marit Skarbø; Skovholt, Karianne (Report, 2020)Denne rapporten er en deskriptiv studie av ulike kilder som potensielt former og påvirker læreres konkrete samtalepraksis i vurderingssituasjonene i klasserommet. Vi har valgt innholdsanalyse som metode for å kartlegge et ...