Browsing USN Open Archive by Author "Skalstad, Ingunn"
Now showing items 1-9 of 9
-
«Arbeidspraksis som del av bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning» : Et delprosjekt i Arter i arbeid ved INHM : Sluttrapport fra følgeforskning
Gabrielsen, Anja; Skalstad, Ingunn (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;143, Report, 2024)Sommeren 2023 gjennomførte Institutt for Natur, Helse og Miljø (INHM) ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) en prøveordning der studenter ved bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning ved INHM fikk mulighet til å ... -
Bruk av nærmiljøet i undervisning om bærekraftig utvikling
Øvrum, Anette Jakobsen (Master thesis, 2024)Bærekraftig utvikling er et tema vi stadig hører om, da det er hyppig belyst i både samfunnet og i utdanningssektoren. Høsten 2020 trådte den nye læreplanen i kraft, og med den kom de tre tverrfaglige temaene også, hvor ... -
Conceptual Playworld as a Method of Facilitating Learning Beyond Subject Matter in Elementary School
Bjerknes, Anne-Line; Skalstad, Ingunn; Räpple-Freudenreich, Sören (Peer reviewed; Journal article, 2023)Children experience less time to play due to the focus on learning in early childhood education and earlier school starting times. Paradoxically, play is important for children’s learning and contributes to increased ... -
«Det er ikke mye tid for ‘’leke’’ i ungdomstiden, men hvis vi skulle så kan man …»: En studie av hvilke erfaringer elever på 9. trinn har med lek i naturfag
Freberg, Mats Ragnvald (Master thesis, 2023)Læring gjennom lek er noe som får mye oppmerksomhet i barnehage og hos de yngre i skolen, og forskning tyder på at dette er noe som kan ha mange fordeler. Samtidig er ungdomsskolen preget av stadig økende press og stress, ... -
Hvordan ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen
Thyve, Johan Rudolf (Master thesis, 2023)Uteskole har vært på dagsordenen i lang tid og er en god kilde til erfaringsbasert læring. Denne studien har problemstillingen: «Hvilke erfaringer har lærere med å ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen, og hva har ... -
Naturen som arena for utforsking og læring av naturfaglege tema i barnehagen og i barneskulen
Skalstad, Ingunn (Doctoral thesis, 2021-05-15)Barn lærer best når læringa tek utgangspunkt i noko barna sjølve er interesserte eller engasjerte i, og når dei får ta aktivt del i eigen læringsprosess. Naturen er ein arena som synest å stimulerer barn si nysgjerrigheit ... -
Oi! Sjå på den! – Funn av naturelement som utgangspunkt for utforskande naturfaglege samtalar mellom barn (5-6 år) og pedagogar
Skalstad, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2020)The study examines what characterizes situations that facilitate young children´s participation in exploratory scientific dialogues in outdoor education. By using action cameras mounted to the chest of three children (5-6 ... -
Uteskule og motivasjon i naturfag
Berlandstveit, Heidi (Master thesis, 2022)Denne studien omhandlar motivasjon hos elevar knytt til bruk av uteskule på mellomtrinnet. Hensikta med undersøkinga var å finne ut om bruk av uteskule på mellomtrinnet påverka elevane sin motivasjon for naturfag, og ... -
Young children’s questions about science topics when situated in a natural outdoor environment: a qualitative study from kindergarten and primary school
Skalstad, Ingunn; Munkebye, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2021)Asking questions is an important way of acquiring information and knowledge and plays a significant role in a child’s learning processes. In this study, we examine what characterises the questions asked by children to their ...