• Brekkeparken som læringsarena 

      Kleppe, Martin Abrahamsen (Master thesis, 2023)
      Temaet for oppgaven er Brekkeparken som læringsarena, grunnen til at jeg valgte det var fordi Brekkeparken har jeg alltid tenkt tilbake på som en engasjerende og spennende arena for læring. Jeg har selv vært på besøk i ...
    • Bruken av historiske filmer i klasserommet 

      Nerland, Jonas (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven forsøker å besvare og belyse følgende problemstilling: «Hvordan kan man bruke historiske filmer i undervisningen for å fremme læring og kritisk tenkning hos eleven, og på hvilken måte kan historiske filmer ...
    • Brukes uteskole og nærmiljø ulikt i sentrumsskoler og bygdeskoler? 

      Lunde, Ulrik (Master thesis, 2023)
      Denne studien utforsker bruken av uteskole hos bygdeskoler og byskoler. Formålet med studien er å se om det finnes tydelige forskjeller mellom hvordan uteskole utøves blant bygdeskoler og byskoler. Hypotesen er at det vil ...
    • Film i samfunnsfagundervisning 

      Andreassen, Judith Helene (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven har belyst og besvart problemstillingen: «Kan bruk av «Jojo Rabbit» (2019) i samfunnsfagundervisning fremme historiebevissthet og historie empati?». Sammen med denne problemstillingen, og to forskningsspørmål, ...
    • Herrenes historie, igjen? 

      Tretvik, Aud Mikkelsen; Kieding, Vibeke; Bjørnhaug, Inger Leganger; Elstad, Åsa; Evjen, Bjørg; Ferrer, Marlen; Hemstad, Ruth; Hjeltnes, Guri; Hommerstad, Marte; Haavet, Inger Elisabeth; Johansen, Hanne Marie; Korsvik, Trine Rogg; Korsvold, Tora; Kvande, Lise; Lenz, Claudia; Lund, Ellen Cathrine; Løyland, Margit; Mellemsether, Hanna; Nielsen, May-Brith Ohman; Okkenhaug, Inger Marie; Ramskjær, liv; Roll-Hansen, Hege; Schwach, Vera; Slottemo, Hilde Gunn; Smith-Solbakken, Marie; Teige, Elisabeth; Wale, Astrid; Willumsen, Liv Helene; Wolff, Elisabetta Cassina (Others, 2018)
      Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ...
    • Kart i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet 

      Ring, Erik Solbakken (Master thesis, 2022)
      En studie av kartets rolle i lærebøker og i samfunnsfagundervisningen.
    • Kongsberg kirke som læringsressurs 

      Blandhoel, Edith Thérese Cabanel (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan lærerne i Kongsberg bruker Kongsberg kirke som læringsressurs i en stedbasert undervisning. Oppgaven er bygd på empirien som er samlet inn gjennom intervju av fire lærere som underviser ...
    • Skolens danningsoppdrag etter Fagfornyelsen. En kvalitativ undersøkelse av læreres opplevelse av skolens danningsoppdrag 

      Jonsjord, Marius Strand (Master thesis, 2021)
      Temaet i denne masteroppgaven er danningsbegrepet og hvordan lærere opplever skolens danningsoppdrag. En av grunnene til at jeg ville skrive om danning i denne oppgaven er fordi jeg satt med et inntrykk av at meningsinnholdet ...
    • Småspor. Pilotprosjekt 2021 

      Wilhelmsen, Terese; Øvreås, Steinar; Hillestad, Lena Elvira Solfrid; Lommelun, Mari Nordø; Roll-Hansen, Hege; Thorrud, Simen (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;95, Report, 2022)
      I prosjektet Småspor i nabolaget har Drammen kommune, ved Knutepunkt Strømsø, og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kartlagt hvordan barnehagebarn og deres foreldre bruker de ulike arealene i ...
    • Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum 

      Messel, Jan; Roll-Hansen, Hege; Slottemo, Hilde Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ...