Blar i USN Open Archive på forfatter "Randers-Pehrson, Anniken"
-
Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
Carlsen, Kari; Randers-Pehrson, Anniken; Hermansen, Hilde (Journal article; Peer reviewed, 2018)Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til ... -
Elevenes læringspraksiser i de praktiske og estetiske fagene i LK20: Evaluering av de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen: Delrapport 3
Borgen, Jorunn Spord; Murtnes, Åsve; Bergsland, Jon Einar; Bottolfs, Marthe; Hellenes, Ola; Husebø, Øyvind; Møller-Skau, Marie; Randers-Pehrson, Anniken; Rimstad, Åsta; Thorrud, Simen; Strøm, Irene Trønnes; Weum, Kaja Bråthen (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;157, Report, 2025) -
Gjenbruk av tynn aluminium - Uttrykkspotensialer i tynn gjenbruksaluminium som materiale; i grunnskolen og i eget skapende arbeid
Ursin-Smith, Liv Ingstad (Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i kunnskapsdepartementets og kulturdepartementets strategi «Skaperglede, engasjement og utforskertrang», som også er forankret i læreplanens overordnede del, vil jeg med denne oppgaven gi et lite bidrag ... -
Identitet og selvbilde i skapende prosesser - Utforsking, synliggjøring og refleksjon gjennom arbeid med selvportrett.
Lerdahl, Natalie Anna Christine Egli (Master thesis, 2023)I læreplanen for kunst og håndverk står det at «Arbeid med visuell og materiell kultur bidrar til å styrke elevenes selvbilde og identitetsutvikling, gir forståelse av mangfold og skaper mening i tilværelsen» (Utdannings ... -
Praksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20 : Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2
Borgen, Jorunn Spord; Murtnes, Åsve; Bergsland, Jon Einar; Bottolfs, Marthe; Carlsen, Kari; Husebø, Øyvind; Ouff, Susanne Moen; Randers-Pehrson, Anniken; Møller-Skau, Marie; Thorrud, Simen; Weum, Kaja Bråthen; Ørbæk, Trine (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;131, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra 2022 - 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, ... -
De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20
Borgen, Jorunn Spord; Murtnes, Åsve; Bergsland, Jon Einar; Bottolfs, Marthe; Carlsen, Kari; Husebø, Øyvind; Ouff, Susanne Moen; Randers-Pehrson, Anniken; Møller-Skau, Marie; Thorrud, Simen; Weum, Kaja Bråthen; Ørbæk, Trine (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;130, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra august 2022 og ut 2025. Evalueringen er organisert i fire ... -
Tilhørighet som brobygger mellom fortid og nåtid
Kostveit, Kjersti Elgesem (Master thesis, 2022)Teksten introduserer min masteravhandling, hvor fokuset er på hvordan jeg kan formidle opplevelsen av slektsgården i et praktisk estetisk arbeid. Problemstillingene er; Hvordan kan jeg formidle min opplevelse av tilhørighet ... -
Tolking av kompetansemål i kunst- og håndverksfaget
Braaten, Jeanette Brendemo (Master thesis, 2024)«Spørsmålet om Ola som skal bli snekker har laget gnagsår i tankene mine i løpet av dette året. Og til slutt gikk det opp et lys for meg og det ble klarere og klarere igjennom min egen skapende prosess med myke materialer» ... -
Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen
Randers-Pehrson, Anniken; Rimstad, Åsta; Carlsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen problematiserer avstanden mellom formuleringer og intensjoner i LK20, og de forutsetningene lærerne har for å gjennomføre undervisning i kunst og håndverksfaget. Ut fra sin egenart ivaretar faget sentrale ...