Browsing USN Open Archive by Author "Røsvik, Kjersti"
Now showing items 1-11 of 11
-
Barnevernet – velferdsstatens romantiske effektiviseringsprosjekt
Røsvik, Kjersti; Vike, Halvard; Haldar, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2021)I løpet av det siste tiåret har det oppstått en interessant, tverrpolitisk diskusjon i de nordiske landene om velferdsstatens «bærekraft», og det har skapt stort engasjement blant fagfolk. På den ene siden skal velferdsstaten ... -
BeReal or BeFake - en systematisk inspirert litteraturstudie om barn og unges bruk av sosiale medier og dets betydning for deres sosiale relasjoner
Schwarz, Leonie-Sophie (Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har forsøkt å belyse hvordan barn og unges bruk av sosiale medier påvirker deres sosiale relasjoner. Sosiale medier slik vi i dag kjenner det har sakte, men sikkert, vokst frem på starten av 2000-tallet, ... -
Family as text: Gendered parenthood and family display through home-school-correspondence in Norway.
Haldar, Marit; Røsvik, Kjersti (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines how different Norwegian families display family and parenthood ideals in one of the most gender-equal countries in the world. Empirically, the article is based on an ethnographic material in the shape ... -
Fra intensjon til realitet og tilbake til intensjonen igjen : evaluering av fleksibelt bachelorstudium i sykepleie
Dalland, Olav; Røsvik, Kjersti (HiT notat, Working paper, 2007)Oppdraget for den ekstern evalueringen av fleksibelt bachelorstudium i sykepleie ved Høgskolen i Telemark, var spesielt å belyse følgende sju punkter: Undervisnings- og arbeidsformer, vurderingsordninger, bruk av IKT og ... -
Hvordan profesjonsutøvere forstår forebygging? Tolkning av en tekst gjennom hermeneutisk perspektiv og metodisk refleksivitet.
Røsvik, Kjersti (Working paper, 2016)I dette essayet skal følgende spørsmål undersøkes: «Hvordan forstår profesjonsutøvere forebygging som begrepet og virksomhet?». For å besvare spørsmålet vil en utvalgt tekst, hentet fra et intervju mellom en høgskolelærer, ... -
Kosthold blant ungdom i Porsgrunn
Oellingrath, Inger Margaret; Røsvik, Kjersti (Journal article, 2006)I denne artikkelen sammenlignes kostholdet hos gutter og jenter på ungdomsskole og videregående skole i Porsgrunn kommune, og sammenhengen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og inntaket av ernæringsmessige anbefalte matvarer ... -
Miljøhemming – en blindsone i helsefremmende arbeid
Tordly, Pia Aimée (Master thesis, 2022)Denne avhandlingen representerer en master i helsefremmende arbeid, et tverrfaglig felt i utvikling (Bunton & Macdonald, 2002, s. 19). Avhandlingen bygger på en selvstendig empirisk-teoretisk studie med et sosiologisk ... -
Når ett hjem blir til to. Skolehelsetjenestens erfaring med skilsmissebarn i skolen
Stakkestad, Veronika Derden (Master thesis, 2023)At foreldrene går fra hverandre, er noe mange barn opplever. Skilsmissen kan vise seg på flere måter, blant annet ved at barna er symptombærere. Skolen er en arena hvor barn tilbringer mye tid og har som målsetting å jobbe ... -
Same but different: meaning-making among refugee and non-refugee youths
Dybdahl, Ragnhild; Sørensen, Torgeir; Hauge, Hans A.; Røsvik, Kjersti; Lien, Lars; Eide, Ketil (Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose: There is substantial research on the experiences, needs and well-being of unaccompanied refugee adolescents, but less is known about existential aspects of their lives. The purpose of the current study is to explore ... -
Samtidige forståelser av barndom - barndommens konvensjoner og negasjoner
Røsvik, Kjersti (Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;155, Doctoral thesis, 2023-03-09)Avhandlingen Samtidige forståelser av barndom – barndommens konvensjoner og negasjoner handler om barndomsidealer slik det kommer til utrykk som symbolske og kulturelle ‘ryddeprosjekter’. Avhandlingen undersøker hvordan ... -
Wikis as digital learning resources in nursing education
Røsvik, Kjersti; Haukedal, Thor Arne (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article examined how first year undergraduate nursing students experienced the use of wikis as pedagogical learning resources in a social science module. The purpose of the study was to investigate how wikis contributed ...