• Design og håndverkog Tekstil på Island 

      Olafsson, Brynjar; Joelsdottir, Asdis (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Skolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. ...
    • Kjønnsrollenes arv i kunst og håndverksrommet 

      Nymoen, Jeanette (Master thesis, 2022)
      Formålet med dette prosjektet er i hovedsak bevisstgjøring om hvordan elever og lærere påvirkes av kjønnsroller i faget kunst og håndverk, noe som i annen rekke kan bidra til eventuelle justeringer av hvordan faget ...
    • Kreativitet i klasserommet. Kunst og håndverkslæreres forestillinger om kreativitet og hva som støtter eller hemmer kreativitet i norsk grunnskole 

      Olafsson, Brynjar (Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;147, Doctoral thesis, 2022-12-15)
      Denne undersøkelsen setter søkelyset på hvordan norske kunst og håndverkslærere forstår kreativitet, og hvilke faktorer som kan støtte eller hemme dem i å legge vekt på kreativitet i undervisning i kunst og håndverk i norsk ...
    • Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity 

      Olafsson, Brynjar (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      This study investigates Norwegian art and crafts teachers’ conceptions of creativity through the responses to a questionnaire from 791 teachers in compulsory education. The curriculum in Norway for compulsory education ...
    • Taktile møter 

      Rozinek, Martina (Master thesis, 2023)
      Målet med denne undersøkelsen var å utvikle kunnskap om hvordan faglærere kan tilrettelegge kunst og håndverksopplæringen for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser med vekt på taktil utforskning av materialer. ...
    • Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk 

      Olafsson, Brynjar (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      De siste årene har det vært rettet mer oppmerksomhet mot utvikling av barns kreativiteti grunnskolen. Læreplanen i kunst og håndverksfaget, både den forrige (KL06) og den nåværende (KL20), legger stor vekt på kreativitet. ...