Blar i USN Open Archive på forfatter "Norendal, Audhild"
-
Avgangseksamen i norsk – på kva måtar gir oppgåvene mogelegheit til kreativ akademisk skriving?
Norendal, Audhild (Chapter, 2019)I teksten forsøker eg å finne ut av korleis studentane er førebudde på den akademiske skrivinga i høgare utdanning. Det sentrale spørsmålet er kor vidt skriveoppgåvene i skulen opnar opp for at elevane kan komme med ... -
Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk
Norendal, Audhild (Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen er en analyse av grunnskolens eksamen i norsk. I analysen sammenlignes oppgavesettene gitt under L97 og LK06. Eksamensoppgavene blir drøftet i lys av danningsbegrepet og spesielt Wolfgang Klafkis teorier. Analysen ... -
«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen
Norendal, Audhild; Bjellås, Petter (Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen blir det undersøkt hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningen opplever tilbakemeldinger på autonome og kreative aspekter ved fagtekstene deres når tilbakemeldingene blir gitt i form av videoopptak. ... -
Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig
Norendal, Audhild; Bueie, Agnete Andersen (Peer reviewed; Others, 2019)Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få ... -
Litterære samtaler om sakprosa i bærekraftundervisningen: Mellomtrinnselevers refleksjoner om natur og bærekraft i møte med to sakprosatekster
Nilssen, Silje Grotle (Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven var et ønske om å lage og gjennomføre et litteraturundervisningsopplegg om natur og bærekraft som hadde et positivt fokus, som en motsats til all den negativt vinkla informasjonen rundt ... -
Norskeksamen i grunnskolen. Hvordan opplever sensorkorpset at danningsperspektivet blir ivaretatt?
Norendal, Audhild (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen tar for seg skriftlig norskeksamen i grunnskolen og er en analyse av sensorkorpsets tilbakemeldinger på eksamensoppgavene i 2016. Materialet er oppmannsrapporter og spørreskjemaer som Utdanningsdirektoratet ...