Browsing USN Open Archive by Author "Nordtømme, Solveig"
Now showing items 1-7 of 7
-
Alle teller mer : en evaluering av hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart
Østrem, Solveig; Bjar, Harald; Føsker, Line Ingjerd Rønning; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Jansen, Turid Thorsby; Nordtømme, Solveig; Tholin, Kristin Rydjord (Research report; Peer reviewed, 2009)Rapporten er skrevet på bakgrunn av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Evalueringen består av to kvantitative og fire kvalitative undersøkelser blant aktører og brukergrupper som er berørt av rammeplanen: barn, ... -
Barns deltakelse i planlegging. En kvalitativ studie av barns deltakelse i planlegging av barnehagens innhold
Lund, Beate Louise (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av barns deltakelse i planlegging. Problemstillingen for studien er: Hvordan forstår barnehagelærere barns deltakelse i planlegging av barnehagens innhold? Studien belyser fire ... -
En autoetnografisk studie. Om minoritetsspråklige barns muligheter for subjektivering, sett ut ifra en barnehagelærers perspektiv
Selander, Stine (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en undersøkelse av en barnehagelærers opplevelse rundt ivaretakelse av minoritetsspråklige barns muligheter for subjektivering i barnehagen. Studien tar for seg barn som kommer til barnehagen uten ... -
En teoretisk utdyping av rom og materialitet som pedagogisk ressurs i barnehagen
Nordtømme, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen diskuterer et ontologisk grunnlag og er en teoretisk utforskning av rom og materialitet som en pedagogisk ressurs i barnehagen. Oppmerksomheten er rettet mot barns lekeerfaringer i samspill med rom og ... -
Lek og lekende uttrykk
Aaraas, Wenche (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en undersøkelse av 5-åringers lek og lekende uttrykk. Undersøkelsen tar for seg hvordan barnehagelæreren kan lytte til barns lekende uttrykk med alle sanser for å utvide sin forståelse av lek. ... -
På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet
Nordtømme, Solveig (Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge;1, Doctoral thesis, 2016)I avhandlingen rettes oppmerksomheten mot barns lek i rom, kroker og hjørner i barnehagen, og hvordan bord, stoler, lekemateriell og fargestifter – det som omtales som materialitet – inngår i et samspill som har betydning ... -
Place, space and materiality for pedagogy in a kindergarten
Nordtømme, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2012)This study explores how kindergarten spaces and materiality can be vital for children’s exploration of participation and how the physical environment enables children to interact and position themselves in play and meaning ...