Browsing USN Open Archive by Author "Moxnes, Anna Rigmor"
Now showing items 1-16 of 16
-
Barns motstand i barnehagen
Verpe, Alexander Sudbø (Master thesis, 2022)Oppgaven handler om barns motstand i barnehagen. Her blir motstandsbegrepet undersøkt, om hva det er og hvordan det kan komme til uttrykk. Dette gir utgangspunkt for oppgavens problemstilling som er: "Hvordan imøtekommer ... -
Conferencing otherwise: A feminist new materialist writing experiment
Osgood, Jayne; Taylor, Carol A.; Andersen, Camilla Eline; Benozzo, Angelo; Carey, Neil; Elmenhorst, Constanse; Fairchild, Nikki; Koro-Ljungberg, Mirka; Moxnes, Anna Rigmor; Otterstad, Ann Merete; Rantala, Teija; Tobias-Green, Karen (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article attempts to reconfigure hegemonic framings of “the academic conference” and thereby offer a means to (re-)encounter the spatial, temporal, and affective forces that conferences generate, differently. We are a ... -
Critical methodologies: early childhood research studies in Norway
Rhedding-Jones, Jeanette; Bjelkerud, Agnes Westgaard; Giæver, Katrine; Røkholt, Eline Grelland; Holten, Ingeborg Caroline Sæbøe; Lafton, Tove; Moxnes, Anna Rigmor; Pope, Liv Alice (Journal article; Peer reviewed, 2014) -
"Det er alltid ulike perspektiver" - En studie av hvordan undervisere i pedagogikk arbeider med refleksjon i høgskoleklasserommet
Moxnes, Anna Rigmor (Chapter, 2017) -
Faglig utvikling og veiledning i en kontekst som ikke bare er en kontekst
Hansen, Cathrine Arthurson (Master thesis, 2021)Mål Faglig utvikling og veiledning er i dag et sentralt og aktuelt tema, og denne oppgaven retter blikket mot pedagogiske lederes erfaringer til faglig utvikling og veiledning i barnehagen. Problemstillingen for prosjektet ... -
Fugitive Futures and Knowledge Brokering: Adding Value, Habits, and Trust in Early Childhood Education and Educational Research
Reinertsen, Anne Beate; Ulla, Bente; Larsen, Ann Sofi; Moxnes, Anna Rigmor; Aslanian, Teresa Katherine; Andersen, Camilla Eline (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article is a collective act of writing preoccupied with the future of education. Our perspectives are different but what we have in common is a wish to explore and contribute to educational innovation. Through knowledge ... -
Jakten på det uvisse - Et barnehagepersonale på vei mot alternative forståelser av barns uttrykk og ytringer – hvordan forstå det vi ikke vet at finnes?
Fon, Jonny (Master thesis, 2023)Jeg har ønsket at masteroppgaven skal kunne bidra til kunnskap omkring det å aktivt forsøke å motvirke den type diskursiv makt som kan føre til at barnets subjekt blir definert uten å bli motsagt. Jeg ønsker å bidra med ... -
Linjeskift i barnehagens endringsarbeid: Hverdagsfortellinger og etiske innfiltninger
Rasmussen, Mona Elde (Master thesis, 2022)Utviklingsarbeid i barnehagen har gjennom flere ti-år vært et uttalt satsningsområde fra storting og regjering. Kompetansestrategiene for barnehagesektoren har hatt litt ulike innretninger i forhold til finansiering og ... -
Making “Cuts” with a Holstein Cow in Early Childhood Education and Care: The Joys of Representation
Aslanian, Teresa Katherine; Moxnes, Anna Rigmor (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores children’s play with representations of animals, specifically the Holstein cow, as noninnocent care practices in the context of early childhood education and care environments. We use Barad’s relational ... -
Refleksjon i barnehagelærerutdanningen
Moxnes, Anna Rigmor (Journal article; Peer reviewed, 2016)Hensikten med denne artikkelen er å diskutere hvordan refleksjon anvendes i ulik fag- og forskningslitteratur som omhandler barnehagelærerutdanningen. I studier av tekstene finner jeg at refleksjon knyttes til teori og ... -
Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Education
Moxnes, Anna Rigmor (Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;30, Doctoral thesis, 2019-02-13)What you hold in your hand or read on your device is a dissertation composed of four articles, within each I explore reflection in classroom teaching of Norwegian Early Childhood Teacher Education (ECTE), differently. The ... -
Slaughtering a cow in early childhood education: Pedagogic meetings with destruction as change
Aslanian, Teresa Katherine; Moxnes, Anna Rigmor (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores the concept of change in education through an examination of the entangled processes of destruction and creation made visible during a Norwegian kindergarten’s tradition of participating in a cow-slaughter ... -
Spenning mellom ulike stemmer: Læringsmuligheter i veiledning
Eik, Liv Torunn; Moxnes, Anna Rigmor; Vala, Heidi Østland (Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen undersøker vi hvordan veiledningsstudenters læringsprosesser i gruppe kan bidra til å videreutvikle gruppeveiledning som veiledningsform. Vi fikk tillatelse til å undersøke egne studenters fagtekster fra ... -
Storying Diffractive Pedagogy: Reconfiguring Groupwork in Early Childhood Teacher Education
Moxnes, Anna Rigmor; Osgood, Jayne (Peer reviewed; Journal article, 2019)This paper aims to investigate the affective flows and material intra-actions that unfold in micro-moments in Early Childhood Teacher Education (ECTE)withinobservations of student teachers’ cooperative work. Putting to ... -
Styreren og personallederrollen, en fenomenologisk studie av fire styrere i foreldreeide barnehagers erfaringer med personallederrollen under Covid- 19 pandemien
Karlsen, Monica (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven er basert på problemstillingen «Hvilke erfaringer har styrere i foreldreeide barnehager gjort seg med personallederrollen under Covid- 19 pandemien?». Studien baserer seg på fire semistrukturerte ... -
Veiledning i praksis
Lia, Camilla Stokstad (Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen tar utgangspunkt i barnehagestudenters opplevelser av veiledningen de mottok i praksisperiodene sine. Tematikken er valgt på bakgrunn av egen interesse for veiledning, og jeg ønsket å finne ...