Blar i USN Open Archive på forfatter "Moshuus, Geir H."
-
Arbeidslivsfaget og Åssiden-modellen - Sett i lys av tre elevers karrierehistorier.
Sørensen, Ragnhild Robin (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes blikket mot arbeidslivsfaget slik faget organiseres gjennom Åssiden-modellen. Arbeidslivsfaget er et alternativ til 2. fremmedspråk som tilbys elever ved ungdomsskolen. For ungdomsskolene i ... -
Developing an equalities literacy for practitioners working with children, young people and families through action research
Stuart, Kaz; Bunting, Mette; Boyd, Pete; Cammack, Paul; Frostholm, Peter Hornbæck; Gravesen, David Thore; Mikkelsen, Sidse Hølvig; Moshuus, Geir H.; Walker, Steve (Peer reviewed; Journal article, 2019)The Marginalisation and Co-created Education (MaCE) project was developed between the University of Southern Norway, VIA University in Denmark and the University of Cumbria in the UK and funded by Erasmus+. The project ... -
Fire ungdommers erfaringer fra arbeidslivsfag-ett år etterpå. Hvordan spiller arbeidslivsfag en rolle i ungdommers valg av videregående utdanningsprogram.?
Tobiassen, Linda (Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg dukket ned i elevenes egne historier om arbeidslivsfag ved Åssiden videregående skole, skoleåret 2019/2020, og gjengir noen av deres opplevelser av dette skoleåret og overgangen til videregående ... -
Framing Narratives: Youth and Schooling, Silencing and Dissent.
Bunting, Mette; Moshuus, Geir H. (Journal article; Peer reviewed, 2016)As completing upper secondary school has become increasingly important for young people to take their place in society, the problem of school dropout has prompted extensive research to identify the decisive underlying ... -
Inaktive ungdommer - en av vår tids største utfordringer. Sluttrapport (2015 – 2018)
Moshuus, Geir H.; Ask, Trine Skjævestad; Bordevich, Kathrine; Bunting, Mette; Gulløy, Elisabeth; Halvorsen, Torill Aagot; Svenni, Trine West; Tjelta, Thomas (Research report, 2019)FARVE-prosjektet «Inaktiv ungdom en av vår tids største utfordringer» (2015-2019) kom som et tilsvar til den omfattende kvantitative forskningen på skolegjennomføring og –avbrudd som forelå i Norge rundt 2012, da det var ... -
Min kompetanse - et selvevalueringsverktøy
Omnes, Mette (Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om hvordan ti ansatte fra to bedrifter i karriereveiledningsfeltet erfarer selvevalueringsverktøyet Min kompetanse i bruk og hva de blir bevisste på i dialog i fokusgruppe-intervju med sine ... -
Oppfolging - Young peoples’ own stories about dropping out in Norway: An indirect qualitative approach.
Bunting, Mette; Moshuus, Geir H. (Peer reviewed; Journal article, 2017)Mye forskning om skoleavbrudd i videregående opplæring ser på risikofaktorer, som sosio-økonomisk bakgrunn, grunnskolepoeng og kjønn, og kan derfor sies å fokusere på individuelle og strukturelle faktorer. Artikkelen ... -
Stedsløse slaur - Ungdom, skole og lokal forankring
Gulløy, Elisabeth; Moshuus, Geir H. (Peer reviewed; Journal article, 2019)The study investigates a common assumption from previous decades of educational sociology: Educational resistance seems to go hand in hand with strong local identity and belonging. In the early 1990s, the Norwegian sociologist ... -
The Indirect Approach: How to Discover Context When Studying Marginal Youth Originalsprak: Engelsk
Moshuus, Geir H.; Eide, Ketil (Journal article, 2016)How do we do good guesswork at meaning if our informant lives in a secret world? Doing research often includes awkward moments, unforeseen events, and incidents. Here we name some of these ‘‘happenstances.’’ We suggest ... -
Three types of tightrope dance in the comback process
Bunting, Mette; Halvorsen, Torill Aagot; Moshuus, Geir H. (Journal article; Peer reviewed, 2017)Fewer than half of the young people attending vocational institutions in Norway complete their education within the allotted five years. Indeed, many of these students have non-linear paths to completion. However, it is ...