Browsing USN Open Archive by Author "Lindstøl, Fride"
Now showing items 1-8 of 8
-
Arts-based teaching and learning in teacher education: “Crystallising” student teachers' learning outcomes through a systematic literature review
Møller-Skau, Marie; Lindstøl, Fride (Peer reviewed; Journal article, 2021)This systematic literature review describes and discusses the characteristics of student teachers' learning outcomes in various courses that emphasise arts-based teaching and learning. A systematic search was conducted in ... -
Bedre leseforståelse for flerspråklige elever med å gjenfortelle multiple tekster, Leseforståelse for alle!
Bedsvaag, Hilde Myrvik (Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke om de flerspråklige elevene øker leseforståelse gjennom å lese multiple tekster. Jeg observerte derfor i en 8. klasse i forbindelse med oppgaver elevene fikk utdelt, for å finne svar på ... -
Chasing fleeing animals – on the dramaturgical method and the dramaturgical analysis of teaching
Bakke, Jannike Ohrem; Lindstøl, Fride (Peer reviewed; Journal article, 2021)The dramaturgical method has been used to analyse teaching and didactic contexts, but the method is not adequately described or established in such contexts. In this article we use dramaturgy as a lens for describing and ... -
“For a few minutes I could pretend I was someone else” – a study of multiple approaches to fiction reading activities
Bakke, Jannike Ohrem; Lindstøl, Fride (Peer reviewed; Journal article, 2021)This empirical study researches a literary reading process. 8th grade pupils participate in a close reading of a short story, Magrete Kind (Zwilgmeyer, 1895), in which they engage with different types of fiction reading ... -
Mellom risiko og kontroll - en studie av eksplisitte modelleringsformer i norsk grunnskolelærerutdanning
Lindstøl, Fride (Journal article; Peer reviewed, 2017)Å være lærerutdanner skiller seg fra andre stillinger innenfor høyere utdanning: Lærerutdanneren underviser både i fagstoff og i hvordan studentene kan lære bort og adaptere fagstoffet i klasserommet. Det at lærerutdanneren ... -
Mellom risiko og kontroll — dramaturgiske perspektiver på lærerutdanneres undervisning
Lindstøl, Fride (Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;12, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne studien plasseres som en del av forskningsfeltet «the pedagogy of teacher education». I dette forskningsfeltet studeres spenninger mellom profesjonsspråk, praktisk lærerarbeid og disiplinfag. Nyere forskning ... -
Oppfolging - Tenk hvis: om fiksjonserfaringer som utgangspunkt for refleksjon i lærerutdanningen
Lindstøl, Fride (Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen settes søkelyset på norsk lærerutdanning og på et arbeid med å utvikle et profesjonsverksted hvor sammenheng mellom teoretiske og praktiske perspektiver i utdanningen kan utforskes og drøftes. ... -
Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering
Bakke, Jannike Ohrem; Lindstøl, Fride (Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for ...