Browsing USN Open Archive by Author "Lindquist, Hein"
Now showing items 1-20 of 25
-
"ASK-hjelpemiddelet skal alltid følge de"
Bakke, Trine (Master thesis, 2024)Noen barn i Norge har komplekse sykdomsbilder, som gjør at de har avlastningstilbud på avlastningsbolig. Dette er et døgntilbud, på institusjon, borte fra barnets hjem. Siden avlastningsboligen ikke er en pedagogisk enhet, ... -
Avdekking av språkforstyrrelser hos flerspråklige barn i barnehagealder
Rahman, Amal Jamal (Master thesis, 2023)Bakgrunn: Antallet flerspråklige barn i norske barnehage har økt betydelig, og i 2018 gikk det 50 900 flerspråklige barn i norske barnehager, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet (2019). Selv om forekomsten av ... -
Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer
Lindquist, Hein (Journal article, 2018)De fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige ... -
Bevegelse i begynneropplæringen
Lislien, Anja; Døviken, Ingvild Kopland (Master thesis, 2022)Skolen er en arena for utdanning og læring og i overordnet del av læreplanen står det at «barn og unge er nysgjerrige og ønsker å oppdage og skape. I opplæringen skal elevene få rike muligheter til å utvikle engasjement ... -
Bruk av lese- og skrivemetode i grunnskolen : lydfargemetoden
Jenssen, Line L.; Lindquist, Hein (Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;93, Research report; Peer reviewed, 2013-01)I 2012 har Fakultet for lærerutdanningen, Høgskolen i Buskerud utført en pilotstudie av Ål kommunes satsning på lese- og skrivemetode i 1. -3. klasse. Prosjektet er gjennomført på oppdrag for Ål kommune. Denne kommunen har ... -
Dataspill og literacy
Kyvik, Silje Torpen (Master thesis, 2023)Det blir stadig mer aktuelt å bruke digitale læremidler og dataspill i undervisningen, også i begynneropplæringen. I dette masterprosjektet har jeg foretatt en kvalitativ innholdsanalyse av Minecraft, for å finne ut hvilke ... -
Dialogisk undervisning i begynneropplæringen
Gjermundbo, Truls; Helmersen, Helene Fossmark (Master thesis, 2022)Det viser seg at lærere i norsk skole bruker mye tid på å stille spørsmål til elevene i helklassesamtaler. Hvilke type spørsmål og responser læreren ytrer til elevene, er med på å påvirke læringseffekten til elevene. En ... -
Elevsamtaler, relasjoner, trivsel og motivasjon - Hvordan ivaretar elevsamtaleskjemaer relasjoner, trivsel og motivasjon, og hvordan kan disse brukes til å bedre elevsamtaler
Melhus, Anne Lise; Leirmo, Stine (Master thesis, 2022)I elevundersøkelsen fra 2019 til dd, og ungdataundersøkelsen fra 2020, viser resultater at stadig flere elever på mellomtrinnet rapportere om redusert motivasjon, mestring og trivsel. Elevsamtaler er arenaer der elever kan ... -
Engasjement i begynneropplæringen
Fargam, Elise (Master thesis, 2024)Mangel på engasjement hos elever i skolen er ifølge Shirley og Hargreaves et verdensomspennende problem. For å finne ut hva som vekker engasjement og hva som utfordrer engasjementet hos elevene i begynneropplæringen har ... -
Flerspråklighet i et ressurs eller mangelperspektiv? - En kvalitativ dokumentanalyse av styringsdokumenter for barnehage og skole
Lia, Kari Anne; Lien, Guro (Master thesis, 2022)Denne oppgaven er skrevet innenfor master i pedagogikk, med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Tema for oppgaven er flerspråklighet i barnehage og skole. Forskning og statistikk viser ... -
Flerspråklighet og lek i begynneropplæringen
Bakke, Gunhild Myrvang; Naas, Emma Nikoline Silseth (Master thesis, 2023)Med dette masterprosjektet ønsket vi å synliggjøre hvordan man kan sette sammen flerspråklighet og lek i forskning. I tillegg til at vi ønsket å se på lekens betydning for elevenes språkbruk gjennom sosial interaksjon med ... -
Flerspråklighet som ressurs i språklæring for flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen - sett fra et transspråkingsperspektiv
van der Meulen, Sjoerdtje Fenna (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven, skrevet for studieprogrammet Master i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), har som tema flerspråklige barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). I det ... -
Frilek i begynneropplæringen: En kvalitativ undersøkelse om frilek i møte med elevenes sosiale og faglige læring i skolen
Pedersen, Anna Berge; Belatjønn, Maria Halvorsen (Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan frilek kan bidra til å utvikle faglig og sosial læring blant førsteklassinger. Hensikten er å få innblikk i utvalgte læreres og elevers forståelse av frilekbegrepet, ... -
Fysisk aktiv læring i begynneropplæringen - En intervjustudie av læreres anvendelse av fysisk aktiv læring i undervisningen
Wallestrand, Kristina (Master thesis, 2022)Det er forholdsvis lite ny forskning på begynneropplæringsfeltet, inkludert området som omhandler de yngste barna og sammenhengen mellom bevegelse og læring. Dette masterprosjektet vil derfor bidra til begynneropplæringsfeltet ... -
Fysisk aktiv læring på småskoletrinnet: En kvalitativ studie av læreres erfaringer og holdninger til hva som ligger til grunn for bruk av fysisk aktiv læring som arbeidsmåte i begynneropplæringen
Andresen, Kamilla Ravik (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet undersøker fysisk aktiv læring som arbeidsmåte i begynneropplæringen, hvor hensikten er å fremskaffe kunnskap om læreres erfaringer og holdninger til hva som ligger til grunn for bruk av fysisk ... -
Inkluderende fellesskap under morgensamling på 1. trinn
Sognebro, Ida; Ege, Hanna Eggum (Master thesis, 2024)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å tilegne oss mer kunnskap om hvordan lærere i 1. klasse sikrer et inkluderende fellesskap ved bruk av deres klasseledelse i morgensamling. Morgensamlingen er det første sosiale ... -
"Kunnskapens tre har røtter..." : praksisfortellinger fra barnehagen : en FOU-rapport
Thorbergsen, Eli; Lindquist, Hein; Strømmen, Kari; Hansson, Eidbjørg Sandnes (HiT notat, Working paper, 2003)"Kunnskapens tre har røtter" er basert på et FOU- arbeid gjennomført av fire faglig tilsatte ved Høgskolen i Telemark. I rapporten drøftes sammenhengen mellom teorifeltet og praksisfeltet innen førskolelærerutdanningen ... -
Lek og elevers læring på 1. trinn
Eriksen, Caroline Berg (Master thesis, 2023)I dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. ... -
Læring i en flerspråklig skole :tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell
Palm, Kirsten; Lindquist, Hein (HiT skrift, Research report, 2009-08-20)Rapporten gir en beskrivelse og en drøfting av hvordan Tøyen skole i Oslo organiserer opplæringen. Tøyen er en grunnskole der over 95 % av elevene har et annet morsmål enn norsk. Omtrent halvparten av skolens lærere er ... -
Skolevegringsproblematikk og helsesykepleiers rolle
Jahre, Mona Knippen (Master thesis, 2022)Studien er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer med seks helsesykepleiere i skolehelsetjenesten høsten 2021. Intervjuene hadde fokus på helsesykepleiernes forståelse for begrepet skolevegring, om forebygging, ...