Browsing USN Open Archive by Author "Larsgaard, Ann Kristin"
Now showing items 1-13 of 13
-
«Du kan være den eine personen som kan hjelpe» - Ein kvalitativ studie av kva lærarar opplever å være av betydning for å samtale med barn ved bekymring for vald og overgrep
Lillebø, Anette Olderkjær (Master thesis, 2023)Nasjonale omfangsstudiar peiker på at ei betydeleg mengde barn i Noreg blir utsett for vald og overgrep (Mossige & Stefansen, 2016; Thoresen & Hjemdal, 2014). For å finne ut om eit barn blir utsett, vil det være vesentleg ... -
Eleven i et system: En kvalitativ undersøkelse av PP-tjenesten sitt systemrettede arbeid i skolen
Myrene, Karoline (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan PP-rådgivere kan jobbe systemrettet etter henvisninger rundt enkeltelever. Systemet kan betegnes som elevens læringsmiljø, der eleven må ses som en del av miljøet og samspillet ... -
Historier fra elever som strever og skolen som risiko for deres selvverd
Løyning, Isabel Gundersen (Master thesis, 2023)Mental helse viser seg å være nært knyttet til menneskers selvverd (Kuster et al., 2012). Selvverd kan derfor ses på som en viktig faktor for elevers psykiske helse. Livsmestring kom inn i den overordnete delen av læreplanen ... -
Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene
Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2017)Bosetting av enslige mindreårige flyktninger innebærer et kommunalt ansvar for å vurdere og å tilby omsorg for denne gruppen barn og unge. Artikkelen viser hvordan profesjonsutøvere reflekterer over arbeidet i omsorgsboliger ... -
Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever
Nyhagen, Mabel Iselin Fagerheim (Master thesis, 2022)Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ... -
Mattesnakk
Andreassen, Arnhild (Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært muntlige ferdigheter, og hensikten har vært å finne ut hvordan lærere forstår og jobber med å fremme muntlige ferdigheter i matematikk på første trinn. Tidligere forskning har ... -
Med blanke ark og ny start? En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole om overgang for barn med adferdsvansker
Håkonsen, Heidi (Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien har jeg utforsket hvordan informanter fra barnehage og skole beskriver samarbeidet i overgangen mellom de to institusjonene. Jeg ønsket å rette søkelys på hvordan samarbeidet ivaretar barn med ... -
Medaljen har også en bakside. Høyere utdanning sett innenfra – vitenskapelig ansattes erfaringer og refleksjoner (HU-Viten)
Damsgaard, Hilde Larsen; Aurvoll, Cecilie; Larsgaard, Ann Kristin (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;144, Report, 2024)Studien Høyere utdanning sett innenfra – vitenskapelig ansattes erfaringer og refleksjoner (HU-viten) inkluderer 283 ansatte fra ulike fagfelt. Hovedformålet med studien er å få mer kunnskap om hvordan det er å være ... -
Når kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt
Larsgaard, Ann Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2021)Kunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer ... -
Opplevd ivaretakelse av barn med dysleksi de første årene i skolesystemet. Foreldreperspektivet undersøkt kvalitativt
Vestmoen, Hilde Vedvik (Master thesis, 2024)Denne masterstudien tar sikte på å undersøke hvordan fire foresatte til barn med dysleksi har opplevd at barna deres har blitt ivaretatt de første årene i skolesystemet. Dysleksi er en spesifikk lese- og skrivevanske som ... -
Rom for leselyst gjennom skolebiblioteket
Fauske, Ingrid Elise (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hva som påvirker elevers leselyst og hva et skolebibliotek bør inneholde for at leselysten deres skal bli stimulert. Gjennom tre gruppeintervjuer med elever fra 4.-7. trinn har jeg fått kjennskap ... -
Samarbeid - duell eller dialog? Samarbeid om atferdsvansker - en kvalitativ studie
Garthe, Signe; Larsgaard, Ann Kristin (Master thesis, 2012)Noe av det mest utfordrende med å arbeide med barn og unge i sårbare situasjoner er å gi god, helhetlig og tilpasset hjelp. Det vil da ofte være nødvendig med samarbeid. Et godt samarbeid gir muligheter til å bedre et barns ... -
Samskaping som sosial konstruksjon – En etnografisk studie av samskaping mellom lærere fra barnevernpedagogutdanninger og unge med erfaring fra barnevernet
Larsgaard, Ann Kristin (Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;143, Doctoral thesis, 2022-11-11)Samskaping som samarbeidsform har vokst frem i det offentlige. Det kan bunne i at samskaping i litteratur og forskning fremstilles som en ny alternativ samarbeidsform som tar høyde for å være noe annet enn brukermedvirkning. ...