Browsing USN Open Archive by Author "Kruse, Kirsten Linnea"
Now showing items 1-10 of 10
-
Animasjonsfortelling som multimodal og estetisk læringsmåte: En kvalitativ, norskdidaktisk studie om å skape multimodale animasjonsfortellinger i tilknytning til skolefaglig læring med "Folkehelse og livsmestring" som overordnet tema.
Aslaksen, Kristin Wilhelmine (Master thesis, 2021)Intensjonen med denne masteroppgaven er å motivere lærere og eventuelt forskere til bruk av multimodale og estetiske læringsmåter i skolen. Masteroppgaven er forankret primært innenfor en norskdidaktisk kontekst, men ... -
Bildebøker i multimodale og digitale lese- og skriveprosesser : Elevers skapende arbeid med skriving, bilde, lyd og stemme
Kruse, Kirsten Linnea (Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2018) -
Digitale lesespill i bokstavinnlæringen En kvalitativ studie av kvalitetstrekk, utfordringer og bruk av digitale lesespill i den første lese-og skriveopplæringen
Carrasco, Maria Moen (Master thesis, 2022)Oppgavens overordnede tema er digitale lesespill og hvilke kvalitetstrekk og utfordringer som ligger til grunn i bruken av dette i bokstavinnlæringen. Økt digitalisering i skolen og implementering av digitale læringsmidler ... -
Kroppslig læring, fysisk aktivitet og lek i leseopplæringen på fjerdetrinn
Bratvold, Sunniva Henriksen (Master thesis, 2021)Formålet med dette forskningsprosjektet var å inspirere og bidra til å øke kunnskapen blant skolepersonell knyttet til hvordan en bør tilrettelegge for kroppslig læring, fysisk aktivitet og lek i leseopplæringen på fjerdetrinn ... -
Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming
Kruse, Kirsten Linnea; Roksvåg, Karete (Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med ... -
Sårbarhet og livsmestring i bildebøkene Akvarium og Dragen av Gro Dahle og Svein Nyhus: En komparativ analyse med blikk for didaktiske muligheter i klasserommet
Vatnemo, Susanne Lein (Master thesis, 2023)De overordnede temaene i denne masteroppgaven er sårbarhet, livsmestring og redsel i hjemmet. Temaene studeres og analyseres i bildebøkene Akvarium (2014) og Dragen (2018) av Gro Dahle og Svein Nyhus. Studien tar for seg ... -
Tegneseriefisering. En studie om resemiotisering fra litteratur til tegneserie i engelskfaget på 8.trinn
Mathisen, Alice Frantzen (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om produksjon av tegneserier i engelskfaget på 8.trinn. Tegneserieproduksjonen er knyttet opp mot lesing av skjønnlitteratur, og problemstillingen er som følger: Hvordan kan resemiotisering fra ... -
Vegen til god bokstavkunnskap
Langvatn, Solveig (Master thesis, 2022)Temaet i denne masteroppgåva er bokstavinnlæring der føremålet er å rette søkelyset mot korleis lærarar arbeider i bokstavinnlæringa. Problemstillinga som ligg til grunn for studien er «Korleis introduserer og arbeider ... -
Vellykka strategiundervisning? En kvalitativ innholdsanalyse om lesestrategier i SALTO 5 og Ordriket 5
Opsahl, Anne Lamberg; Hennestad, Kristina Knaben (Master thesis, 2023)Det overordna temaet for denne masteroppgava er lesestrategier. Å kunne lese regnes som en nøkkelferdighet for å klare seg i samfunnet. Lesestrategier er arbeidsmåter som kan brukes i møte med tekst, for å oppnå en bedre ... -
Å fremme kritisk bevissthet gjennom estetisk og multimodalt skapende arbeid i et transspråkingsperspektiv
Thorsnes, Lise (Master thesis, 2024)Innenfor kritisk literacy-feltet er transspråking og estetisk multimodalt skapende arbeid to lite utprøvde innganger. Kritisk literacy, kunnskap om flerspråklighet og multimodale skapende prosesser er stadig mer relevante ...