• Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse 

      Krogstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage om deres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan dette påvirker barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og ...
    • Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet 

      Hidle, Kari-Mette Walmann; Krogstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens ...
    • Ekskursjon i KRLE-faget som arbeidsmåte i begynneropplæringen 

      Andresen, Elise Horgen; Hokstad, Marlene Solberg (Master thesis, 2024)
      Vi har brukt mye tid på å lese oss opp på tidligere forskning på begynneropplæring og da har vi spesielt hatt fokus på KRLE og begynneropplæring. Vi ser det er lite forskning innenfor det fagfeltet. Med dette masterprosjektet ...
    • Julevandring og yogakurs. Hvem definerer religion i barnehagen? 

      Iversen, Ragnhild Laird; Krogstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Barnehager tilbys vandringer for barn i kirker i forbindelse med jul, og kurs for barn i yoga og meditasjon, av eksterne aktører. Vi har spurt barnehagelærerstudenter og deres praksislærere om de vil takke ja til slike ...
    • Religious Festivals in Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions: A Norwegian Case Study 

      Krogstad, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This paper investigates how teachers at Norwegian early childhood education and care (ECEC) institutions interpret the national curriculum’s mandate that children should learn about religion and religious festivals. The ...