Browsing USN Open Archive by Author "Krane, Vibeke"
Now showing items 1-17 of 17
-
"Det går på en måte aldri over" : en kvalitativ undersøkelse av hverdagserfaringer og levekår i familier med spilleproblemer
Klevan, Trude Gøril; Krane, Vibeke; Weimand, Bente (Rapport;IS-2744, Research report, 2018)Denne kvalitative undersøkelsen av hverdagserfaringer og levekår i familier med spilleproblemer er finansiert gjennom Handlingsplan mot spilleproblemer (2016-2018). Rapporten er basert på individuelle intervjuer med 12 ... -
Du greier det ikke alene – samskaping krever komplementære kompetanser: Betydningen av et samskapingsteam når sårbare tjenestemottakere skal involveres
Bjørnerud, Anne Merete; Krane, Vibeke (Peer reviewed; Journal article, 2022)The project Co-creative Welfare Innovation explored what competencies employees need and developed knowledge of co-creation processes along with vulnerable service recipients. Action research was used to gather data from ... -
Flyttinger i regi av barnevernet
Eide, Ketil; Krane, Vibeke; Øvergård, Kjell Ivar; Follesø, Reidun; Vassend, Eva Lill Fossli; Kvello, Øyvind; Hegdahl-Galterudhøgda, Anita; Gerdts-Andresen, Tina (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;145, Report, 2024)Denne rapporten handler om flyttinger av barn i regi av barnevernet. Forskningsprosjektet har to overordnede fokusområder: 1) plasseringer i familie˗ og nære nettverksfosterhjem og 2) tilbakeføring til foreldrehjemmet etter ... -
Fosterhjemsplassering i familie og nære nettverk – En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 1
Gerdts-Andresen, Tina; Eide, Ketil; Krane, Vibeke; Kvello, Øyvind (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;99, Report, 2022-08-12)Bakgrunn: Det følger av barnevernloven at barnevernet alltid skal vurdere om det er noen i barnets familie eller nært nettverk som kan velges som fosterhjem, når barn skal plasseres i offentlig omsorg. Likevel er fosterhjem ... -
Helsehjelp til barn i barnevernet - Behov, barrierer og helsetjenestebruk
Ådnanes, Marian; Westby, Lena Catherine Lossius; Kaspersen, Silje Lill; Krane, Vibeke; Sommer, Mona; Kaasbøll, Jannike; Bruteig, Rebekka; Halvorsen, Thomas; Thoresen, Stian; Paulsen, Veronika (Research report, 2024)Hovedmålet med rapporten er å undersøke om barn og unge som enten er i barnevernsinstitusjon, i fosterhjem eller som får tiltak i hjemmet, får den helsehjelpen de trenger. Dette undersøkes i tre delprosjekter. I rapportens ... -
Hvordan redusere frafall blant elever i videregående opplæring – En oppsummering av forskningsbaserte kunnskaper og praksiser
Karlsson, Bengt Eirik; Krane, Vibeke (SFPR-rapport; 4-2016, Research report, 2016)Bakgrunn: Denne rapporten er basert i forskningsprosjektet «Utvidelse av relasjonskompetanse hos undervisningspersonell i arbeidet med elever som faller ut av den videregående skolen». Det er et forskningssamarbeid som ble ... -
‘It’s not like real therapy’: young people receiving child welfare services’ experiences of video consultations in mental healthcare in Norway: a mixed methods approach
Krane, Vibeke; Kaasbøll, Jannike; Kaspersen, Silje Lill; Ådnanes, Marian (Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: Video consultations has been suggested to lower the threshold for child and adolescent mental healthcare treatment. This study explores how young people receiving child welfare services experience video ... -
Liv og røre i videregående opplæring. Sluttrapport fra pilotprosjekt med Kragerø videregående skole
Bratland-Sanda, Solfrid; Krane, Vibeke; Trangsrud, Lise Katrine Jepsen; Schmidt, Sabrina Krogh (Report, 2023)Bakgrunn: Liv og røre-modellen er en helhetlig, skolebasert modell for helsefremmede tiltak rettet mot barn og ungdom. Etter utvikling, implementering og evaluering av modellen i grunnskolen, var målet med denne studien å ... -
Med fellesskapet som fundament: Erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR
Sommer, Mona; Klevan, Trude; Krane, Vibeke (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;103, Report, 2022)Med fellesskapet som fundament - erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR Bakgrunn Digital Likeperson er et nytt likepersonstilbud i regi av organisasjonen Barn av Rusmisbrukere ... -
Part I: Dynamics of Recovery: A Meta-Synthesis Exploring the Nature of Mental Health and Substance Abuse Recovery
Klevan, Trude Gøril; Bank, Rose-Marie; Borg, Marit; Karlsson, Bengt Eirik; Krane, Vibeke; Ogundipe, Esther; Semb, Randi; Sommer, Mona; Sundet, Rolf; Sælør, Knut Tore; Tønnessen, Siw Heidi; Kim, Hesok Suzie (Peer reviewed; Journal article, 2021)Recovery-oriented care has become a leading vision across countries. To develop services and communities in more recovery-oriented directions, enhanced understandings of recovery in terms of personal and social contexts ... -
Powerless yet powerful: The duality of everyday life of partners of persons with gambling problems
Klevan, Trude Gøril; Krane, Vibeke; Weimand, Bente (Peer reviewed; Journal article, 2019)This study explores how partners of persons with gambling problems experience the family’s everyday life, focusing on family relations and parenting. Problem gambling creates a serious impact on household finances, social ... -
There are three of us: parents’ experiences of the importance of teacher-student relationships and parental involvement in upper secondary school
Krane, Vibeke; Klevan, Trude Gøril (Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of this study was to obtain parents’ perspectives on the development and importance of teacher-student relationships (TSR) and parental involvement in upper secondary school. The study had a qualitative approach ... -
They need to be recognized as a person in everyday life: Teachers' and helpers' experiences of teacher-student relationships in upper secondary school
Krane, Vibeke; Karlsson, Bengt Eirik; Ness, Ottar; Binder, Per-Einar (Journal article; Peer reviewed, 2016)The aim of this study was to explore how teachers and helpers experience that teacher–student relationship (TSR) is developed and promoted in upper secondary school. We also explored their experiences of qualities of TSR ... -
Tilbakeføring til foreldrehjemmet etter en plassering i fosterhjem eller institusjon: En oppsummering av hovedtrekkene i forskningslitteraturen. Flyttinger i regi av barnevernet. Delrapport 2
Gerdts-Andresen, Tina; Eide, Ketil; Krane, Vibeke; Kvello, Øyvind (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;100, Report, 2022)Bakgrunn: Det er et grunnleggende prinsipp i både nasjonal og internasjonal lovgivning, at barn har best av å vokse opp med sine foreldre. Plassering utenfor hjemmet er bare aktuelt dersom barnets behov for oppfølging og ... -
Ung Arena Telemark - nye møteplasser for samarbeid med ungdom om å skape bedre psykisk helse og livskvalitet
Karlsson, Bengt Eirik; Krane, Vibeke (Forskningsrapporter fra Senter for psykisk helse og rus (SFPR);4/2020, Research report, 2020) -
‘You notice that there is something positive about going to school’: how teachers’ kindness can promote positive teacher–student relationships in upper secondary school
Krane, Vibeke; Ness, Ottar; Holter-Sørensen, Natalia; Karlsson, Bengt Eirik; Binder, Per-Einar (Journal article; Peer reviewed, 2016)This study aimed to obtain students’ first-person perspectives of their experience of positive teacher–student relationships (TSRs) in upper secondary school. We also explored their experiences of qualities of TSRs concerning ... -
Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole: En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elever ved to videregående skoler
Karlsson, Bengt Eirik; Krane, Vibeke (SFPR-Forskningsrapport; 2-2016, Research report, 2016)Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole. En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elver ved to videregående skoler. Bakgrunn: Bakgrunnen for denne ...