Browsing USN Open Archive by Author "Hogsnes, Hilde Dehnæs"
Now showing items 1-11 of 11
-
Alle teller mer : en evaluering av hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart
Østrem, Solveig; Bjar, Harald; Føsker, Line Ingjerd Rønning; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Jansen, Turid Thorsby; Nordtømme, Solveig; Tholin, Kristin Rydjord (Research report; Peer reviewed, 2009)Rapporten er skrevet på bakgrunn av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Evalueringen består av to kvantitative og fire kvalitative undersøkelser blant aktører og brukergrupper som er berørt av rammeplanen: barn, ... -
Den avgjørende overgangen
Jørgensen, Charlotte; Johnsen, Julie Nordaune (Master thesis, 2023)Overgangen fra barnehage til skole er en stor begivenhet i mange barns liv. Det er også en stor begivenhet for foreldrene. Barna som starter i 1. klasse, skal gå mange år i skolen og forskning viser at samarbeidet mellom ... -
«Det er gøy og annerledes, men jeg savner barnehagen» - en kvalitativ studie som undersøker elevenes erfaring med overgangen fra barnehage til skole
Tangenes, Hanne (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ønsket jeg å finne ut hvordan eleven på første trinn opplever skolens læringsmiljø, i lys av deres erfaring fra barnehagen. For å få frem denne kunnskapen har jeg valgt å gjennomføre fire semistrukturerte ... -
Evaluering av det faglige innholdet og kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO) i Kristiansand kommune: Sluttrapport levert til oppdragsgiver Kristiansand kommune, 01.12. 2017
Hogsnes, Hilde Dehnæs; Storli, June Berger; Moser, Thomas (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;20, Report, 2017)Høsten 2017 gjennomførte Høgskolen i Sørøst-Norge en evaluering av det faglige innholdet og kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO) i Kristiansand kommune. Undersøkelsen har rettet seg mot foresattes, SFO-lederes og barns ... -
Friminutt - en arena for relasjonsbygging?
Rasmussen, Karoline Emilie Skotterud; Eikesdal, Heidi Bang (Master thesis, 2023)Gjennom lek vil barn utfolde seg kreativt og utforske verden og sider ved seg selv og andre (Udir, 2021, s. 2). Verdier som mestring, glede og humor, følelse av fellesskap og å høre til, samt medvirkning, er verdier som ... -
Første skoledag - en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger
Kaasin, Atle Rønnestad; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Eik, Liv Torunn; Østmoen, Jostein Paulgård (Peer reviewed; Journal article, 2023)Første skoledag har en særegen posisjon i barns utdanningsløp. Likevel er dagen sjelden tematisert i forskningspublikasjoner. Denne artikkelen bidrar i så måte ved å undersøke det sedvanlige velkomstarrangementet for nye ... -
Kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skolefritidsordning og skole : En multimetodisk studie av pedagogers og SFO-lederes prioriteringer av tiltak og barns erfaringer med kontinuitet og diskontinuitet
Hogsnes, Hilde Dehnæs (Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Sørøst-Norge; 3, Doctoral thesis, 2016)Ph.d-studien består av to delstudier. Den første delstudien undersøker pedagogiske praksiser som har til hensikt å bidra til at barn opplever gode overganger og sammenheng mellom barnehage, skolefritidsordning (sfo) og ... -
Lek i begynneropplæringen - En kvalitativ forskningsstudie
Kvam, Benjamin; Aronsen, Sondre Ask (Master thesis, 2023)I denne masterstudien er temaet begynneropplæring og lek. Oppgaven baserer seg på problemstillingen “Læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese - og skriveopplæring i førsteklasse” med påfølgende ... -
Litteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverige
Hogsnes, Hilde Dehnæs; Svensson, Ann-Katrin; Larsen, Marianne Eskebæk; Damber, Ulla (Peer reviewed; Journal article, 2020)Basert på et sosiokulturelt perspektiv der barnehagens sosiale, kulturelle og historiske praksis blir sett på som vesentlig for barns møte med og forhold til barnelitteratur og lesing, er det viktig å studere lesingens ... -
Overgangen mellom barnehage og skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp
Gustafsson, Henriette Berg (Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er fokuset på sammenhengen mellom barnehagen og skolen, og den faglige og politiske diskusjonen som foregår, og har foregått, de senere årene omkring evalueringen av seksårsreformen og sammenhengen ... -
Prosjektarbeid med rom for lek: En kvalitativ studie av hvordan prosjektarbeid med rom for lek kan bidra til at elever på første trinn er aktive i egne læringsprosesser
Dalby, Imma Tobine Breiland (Master thesis, 2024)Formålet med studien var å tilegne meg kunnskap om, og få et innblikk i forskningsprosjektets promblemstilling: Hvordan kan prosjektarbeid med rom for lek bidra til at elever på første trinn får fremstå som aktive i egne ...