Browsing USN Open Archive by Author "Hognestad, Karin"
Now showing items 1-11 of 11
-
Barnehagelærere med masterutdanning
Shabani, Njomza (Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse ... -
Barnehagelæreres praktisering av en helhetlig tilnærming til læring
Bøe, Marit; Steinnes, Gerd Sylvi; Hognestad, Karin; Fimreite, Hege; Moser, Thomas (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;9, Research report, 2018)Studien om barnehagelæreres arbeid med en helhetlig tilnærming til læring er en del av ekspertgruppen om barnehagelærerrollen sitt arbeid. Begrunnelsen for studien må sees i lys av ekspertgruppens mandat, som er å framskaffe ... -
Challenges for Palestinian early childhood directors in a time of change
Sayma, Somaya; Adwan, Sami; Bøe, Marit; Hognestad, Karin (Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Current research suggests that there is a serious need to improve the quality and equity of early childhood education (ECE) services to children. The focus of the Palestinian Ministry of Education is on developing ... -
Følgeevaluering av Oslo og Viken modellen i Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling (REKOMP), 2019-20
Reinertsen, Anne-Beate; Hognestad, Karin; Bøe, Marit; Kristiansen, Anne Lene; Lundestad, Margritt (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;57, Report, 2020)Forskere fra Oslo Met, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Høgskolen i Østfold (HiØ) har på oppdrag fra Fylkesmannen i Oslo og Viken evaluert det første året i Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling ... -
I en helhetlig tilnærming til læring er omsorg i sentrum
Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Steinnes, Gerd Sylvi; Fimreite, Hege; Moser, Thomas (Journal article, 2020)En helhetlig tilnærming til læring som ser omsorg, lek, læring og danning i sammenheng, er formulert i mandatet for barnehagelærerens arbeid (Utdanningsdirektoratet, 2017). Barnehagelærere møter i dag læringsdiskurser som ... -
Knowledge Development through Hybrid Leadership Practices
Bøe, Marit; Hognestad, Karin (Journal article; Peer reviewed, 2014)This article considers the formal teacher leaders’ practices of leading knowledge development at the department level in early childhood education and care. To better understand these practices, we have utilised the ... -
Lederutvikling i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU)
Sell, Ingunn Sælid; Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Vala, Heidi Østland (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;62, Report, 2020)Dette heftet er et grunnlagsdokument for studenter, praksislærere og faglærere tilknyttet emnet “Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid” (LSU) i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), studiested ... -
Metode mellom forskning og læring : Refleksjon i praksis
Frers, Lars; Hognestad, Karin; Bøe, Marit (Book, 2017)Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. I profesjonell praksis vises kunnskap ... -
Metode mellom hverdagspraksis, læring og forskning
Frers, Lars (Chapter, 2017) -
Personalledelse - en del av ledelsesansvaret i barnehagen. Et blikk på pedagogisk leders personallederansvar
Staff, Annfrid (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven ser på pedagogisk leders ledelsesansvar i lys av personalledelse. Formålet med studien er å få innsikt i hva hvordan pedagogiske ledere oppfatter personalansvar og hva som kan virke inn når de utøver ... -
Skygging som metode i lederutvikling i praksisopplæringen i barnehagelærerutdanningen
Hognestad, Karin; Bøe, Marit (Chapter, 2017)