Browsing USN Open Archive by Author "Haslekås, Camilla"
Now showing items 1-9 of 9
-
Comparison of Norwegian poultry, waterborne and clinical isolates of Campylobacter jejuni by ribotyping
Rosef, Olav; Paulauskas, Algimantas; Grude, Nils; Haslekås, Camilla; Jenkins, Andrew (Journal article; Peer reviewed, 2009)Campylobacteriosis is the most frequently occurring food and waterborne gastroenteritis in Norway and 90% of cases are caused by Campylobacter jejuni. Campylobacteriosis is epidemiologically associated with use of ... -
Diversity of thermophilic Campylobacter isolated from slaughter pigs in Norway
Rosef, Olav; Paulauskas, Algimantas; Stølan, Aud; Bråthen, Elisabeth Moen; Haslekås, Camilla (Journal article; Peer reviewed, 2008)Out of 100 faecal swab samples, 88 thermophilic Campylobacter representing ten herds were isolated. The species were identified by biotyping and multiplex polymerase chain reaction (PCR). Of the isolates, 86 (97.7%) were ... -
Hvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen?
Seyzeriat, Joachim (Master thesis, 2022)Denne studien fokuserer på utforskende arbeidsmåter og undersøker hvordan lærere anvender utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen. Ved bruk av kvalitativ tilnærming, har jeg i denne studien tatt for meg følgende ... -
Identifisering og utvikling av elever med stort læringspotensial i naturfag
Gunnerud, Marthe (Master thesis, 2023)Opplæringsloven §1-3 (1998) sier at alle elever har rett på en tilpasset opplæring. Elever med stort læringspotensial har blitt og blir ofte ansett som en gruppe elever som «klarer seg selv». Målet med denne masteroppgaven ... -
Læreres erfaringer med kompetanseutvikling i et online profesjonelt læringsfellesskap
Korsager, Majken; Reitan, Berit; Haslekås, Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study presents what reflections science teachers express when they shared experiences after trying out a new teaching method in science in an online synchronous professional learning community (PLC), and how they ... -
Læreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet
Sigurdsen, Øyvind (Master thesis, 2022)Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et ... -
Læringsutbytte av modellering i naturfag - En undersøkelse av 5. klasse elevers tilegnelse av metamodelleringskunnskap gjennom et modelleringsbasert undervisningsopplegg
Fiskaa, Simen (Master thesis, 2024)Dette er en undersøkelse av hvordan elever i 5. klasse utvikler sin metamodelleringskunnskap ved å delta i naturfagundervisning med fokus på modellering og naturvitenskapelige modeller. Metamodelleringskunnskap kan sies å ... -
The prevalence of Anaplasma phagocytophilum in host-seeking Ixodes ricinus ticks in Norway
Rosef, Olav; Radzijevskaja, Jana; Paulauskas, Algimantas; Haslekås, Camilla (Journal article; Peer reviewed, 2008-12-24) -
Utforskende arbeidsmåter i lærerutdanningen: Støttestrukturer som lærerens forlengede arm
Haslekås, Camilla; Sjøberg, Mari; Gabrielsen, Anja (Peer reviewed; Journal article, 2024)Lærerutdanninger spiller en viktig rolle i å forberede lærerstudenter på å undervise utforskende. Det er riktignok få studier fra nordiske land som fokuserer på dette. Denne artikkelen presenterer funn fra en studie i en ...