Browsing USN Open Archive by Author "Grøgaard, Jens Brandi"
Now showing items 1-8 of 8
-
Avvikende utdanningsvalg og sosial mobilitet i Norge
Omarzae, Shahsawar (Master thesis, 2024)Bakgrunn: Norge er et land som gir innbyggerne gode forutsetninger til mobilitet. For å oppnå dette er utdanning en viktig faktor. Reproduksjonsteoretikerne mener at utdanning er en av kapitalformene som går i arv. Hvor ... -
Do Older Employees Have a Lower Individual Productivity Potential than Younger Employees?
Børing, Pål; Grøgaard, Jens Brandi (Peer reviewed; Journal article, 2021)We examine the relationship between employees’ age and their individual productivity potential (IPP). IPP is measured by individual characteristics which are related to skills utilisation at work. Using PIAAC data for 27 ... -
Elever med skolevegring: Hvilke faktorer kan ha betydning for at de kommer tilbake til skolen?
Amundsen, Marie-Lisbet; Grøgaard, Jens Brandi (Peer reviewed; Journal article, 2023)Studien omfatter 673 foresatte til barn som strever med skolevegring. Den ble gjennomført som en web-basert studie i 2021, og informantene ble rekruttert ved hjelp av snøballmetoden. Vi ønsket å se nærmere på hvordan barna ... -
Hva norske barnehagelærerstudenter mener de har lært om barns språktilegnelse og tidlige litterasitet.
Gjems, Liv; Grøgaard, Jens Brandi; Tvedten, Sigrunn (Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen presenteres deskriptive data fra en spørreundersøkelse til alle tredjeklassestudentene som tok barnehagelærerutdanning på heltid våren 2012. Studentene svarte på spørsmål om personlig læringsutbytte på ... -
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?
Grøgaard, Jens Brandi; Arnesen, Clara Åse (Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt ... -
Mål- og resultatstyring i høyere utdanning
Kristiansen, Line Angelica Viernes (Master thesis, 2022)Oppgavens formål er å undersøke og forstå hvordan fagansatte i universitet- og høyskolesektoren erfarer og opplever mål- og resultatstyring, akademisk frihet og studiekvalitet. Gjennom denne tematikken vil jeg gå inn ... -
Påvirker sosial kapital kommunale styringsprestasjoner i Norge?
Nyberg, Tor Erik; Grøgaard, Jens Brandi; Arntzen, Annett (Journal article; Peer reviewed, 2016)Flere studier finner en empirisk sammenheng mellom sosial kapital og offentlige styringsprestasjoner. Artikkelen benytter multippel operasjonalisme for å avdekke om en slik sammenheng finner sted i norske kommuner. Til ... -
Praksis i grunnskolelærerutdanningen: praksisnær eller inautentisk? En kvalitativ studie av grunnskolelærerstudenter og læreres opplevelser av lærerutdanningens praksis
Midtbø, Sander Olai Nordgård (Master thesis, 2024)5. april 2024 offentliggjorde Kunnskapsdepartementet den nye profesjonsmeldingen Profesjonsnære utdanningar over heile landet, og grunnskolelærerutdanningen er blant de mest sentrale. Hovedbudskapet innebærer å gjøre ...