Browsing USN Open Archive by Author "Frigstad, Trond"
Now showing items 1-8 of 8
-
Bruk av ChatGPT i begynneropplæringen
Rønning, Irina (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker bruk av ChatGPT som en ressurs i begynneropplæringen, med et spesielt fokus på hvordan verktøyet kan bidra til utvikling av elevers skriftlige ferdigheter. Problemstillingen er forankret i ... -
Den viktige lærer-elev-relasjonen
Eilertsen, Maren-Kristin Temtemoen (Master thesis, 2021)Hvordan kan læreren gjennom klasseledelse etablere og opprettholde relasjoner som støtter læring. Denne problemstillingen belyser lærerens evne i å kunne kommunisere og samhandle med elevene, for å etablere og opprettholde ... -
"Det kan ikke være null for å samarbeide"
Kvesetmoen, Martine Ommundsen (Master thesis, 2023)Fagfornyelsen beskriver ulike prinsipper for skolens praksis og trekker blant annet frem sosial læring og utvikling. Alle elever har rett på tilpasset opplæring (Opplæringsloven, 1998, §1-3) og ut fra det må læreren legge ... -
Et inkluderende læringsmiljø – en skole for alle
Tofte, Hedda (Master thesis, 2021)Tematikken for avhandlingen er et inkluderende læringsmiljø. Det er et stort, sentralt og dagsaktuelt tema i skolen. Det er derfor svært interessant å undersøke nærmere hvilke refleksjoner lærere har om tilretteleggingen ... -
Jeg lærer best når jeg får litt tid til å tenke hva jeg skal gjøre, tenke på hva de prøver å si
Sanne, Ane Amanda Wentzel (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å fokusere på elevenes tanker om hvilke faktorer de mener inngår i et godt læringsmiljø. For å finne svar på dette har elever stilt opp som informanter og besvart noen spørsmål jeg ... -
Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving
Frigstad, Trond (Journal article; Peer reviewed, 2020)Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en ... -
Lekpreget undervisning i begynneropplæringen: Lærernes erfaringer, et kvalitativt studie.
Brambani, Cecilie Storjord (Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen har problemstillingen “Læreres erfaringer med lekpreget undervisning”. Forskningsmetoden jeg har valgt er intervju. Intervju er en kvalitativ forskningsmetode. Jeg skal snakke med tre barneskolelærere ... -
Lærelyst i uteskolen
Josefsen, Katarina (Master thesis, 2024)Formålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan uteskole kan påvirke lærelysten hos elevene på småskoletrinnet. Ved å bruke kvalitativ forskningsmetode, samlet jeg inn data ved på å observere to klasser på ...