• "Et språk som alle andre". Om norsk romani i samfunn og utdanning 

      Fløgstad, Guro Nore (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Norsk romani og andre nasjonale minoritetsspråk representerer en historisk norsk flerspråklighet, en form for flerspråklighet som er mindre synlig i norsk offentlighet og i norske lærerutdanninger enn annen simultan bruk ...
    • Flerspråklighet som ressurs i norskundervisning på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av flerspråklighet som ressurs i et elevperspektiv 

      Sylejmani, Erjona (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven skal undersøke og belyse elevenes perspektiv på flerspråklighet som ressurs i skolen, og nærmere bestemt i norskundervisningen. Studien har som mål å få innblikk i elevenes erfaringer og opplevelser ...
    • Gender shift in a Norwegian diminutive construction 

      Fløgstad, Guro Nore; Eiesland, Eli Anne (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      In this article, we discuss the ei litta construction in Norwegian, a construction that involves the use of feminine morphology combined with non-feminine nouns, and expresses evaluation. Through corpus analyses and an ...
    • Language contact across the lifespan 

      Fløgstad, Guro Nore; Lanza, Elizabeth (Chapter, 2019)
      The outcome of a multilingual encounter depends on a number of factors. Contact may be of various kinds and may differ in duration, and speakers may belong to different sociocultural groups depending on such variables as ...
    • Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming 

      Okun, Orianna (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ...
    • Pavlenkos metode 

      Fløgstad, Guro Nore (Chapter, 2019)
      I denne artikkelen tar jeg for meg spørsmålet om kreativitet i akademisk skriving innenfor lingvistikkfaget. Jeg tar utgangspunkt i bruken av narrativer i tekstene til to teoretisk sett svært ulike lingvister: Steven Pinker ...