Blar i USN Open Archive på forfatter "Fløgstad, Guro Nore"
-
"Et språk som alle andre". Om norsk romani i samfunn og utdanning
Fløgstad, Guro Nore (Journal article; Peer reviewed, 2020)Norsk romani og andre nasjonale minoritetsspråk representerer en historisk norsk flerspråklighet, en form for flerspråklighet som er mindre synlig i norsk offentlighet og i norske lærerutdanninger enn annen simultan bruk ... -
Flerspråklige elevers opplevelse av muntlighet og språk som ressurs
Olsen, Emma Leisterud (Master thesis, 2024)Norskfaget skal ifølge læreplanen danne elevene i muntlige og kommunikative ferdigheter, og gjennom ulike språklige sjangre og uttrykksformer skal de lære å uttrykke seg til ulike formål, utvikle språklig identitet og ... -
Flerspråklighet som ressurs i norskundervisning på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av flerspråklighet som ressurs i et elevperspektiv
Sylejmani, Erjona (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal undersøke og belyse elevenes perspektiv på flerspråklighet som ressurs i skolen, og nærmere bestemt i norskundervisningen. Studien har som mål å få innblikk i elevenes erfaringer og opplevelser ... -
Gender shift in a Norwegian diminutive construction
Fløgstad, Guro Nore; Eiesland, Eli Anne (Peer reviewed; Journal article, 2019)In this article, we discuss the ei litta construction in Norwegian, a construction that involves the use of feminine morphology combined with non-feminine nouns, and expresses evaluation. Through corpus analyses and an ... -
Language contact across the lifespan
Fløgstad, Guro Nore; Lanza, Elizabeth (Chapter, 2019)The outcome of a multilingual encounter depends on a number of factors. Contact may be of various kinds and may differ in duration, and speakers may belong to different sociocultural groups depending on such variables as ... -
Lærernes tilbakemeldinger på muntlighet hos flerspråklige elever: En talerfokusert tilnærming
Okun, Orianna (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kasusstudie som undersøker hvordan flerspråklige elever i to ulike velkomstklasser i grunnskolen, opplever norsklærernes tilbakemeldinger på muntlighet. Her undersøkes forholdet mellom språklige ... -
Pavlenkos metode
Fløgstad, Guro Nore (Chapter, 2019)I denne artikkelen tar jeg for meg spørsmålet om kreativitet i akademisk skriving innenfor lingvistikkfaget. Jeg tar utgangspunkt i bruken av narrativer i tekstene til to teoretisk sett svært ulike lingvister: Steven Pinker ...