Blar i USN Open Archive på forfatter "Eik, Liv Torunn"
-
"Det kommer fellesskapet til gode!" En kvalitativ studie om veiledning av nyutdannede barnehagelærere sett i sammenheng med kompetanseutvikling i et profesjonsfellesskap
Nystad, Ida Kristina Hermansen (Master thesis, 2022)Gjennom emnet endringsledelse og veiledning gjorde jeg spennende oppdagelser rundt veiledning, et landskap jeg hadde noe begrenset erfaring med, men likefullt var nysgjerrig på. Tema for masteroppgaven måtte bli rundt ... -
Flere barn på blokka : Rapport fra et forsknings- og utviklingsprosjekt om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen
Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;18, Report, 2017)Vurderingsprosjektet er initiert og finansiert av Utdanningsforbundet. Prosjektet ble gjennomført som et interaktivt forsknings- og utviklingsarbeid over halvannet år der forskere, veileder og deltakere fra to barnehager ... -
Fra prosjekt til forbedret praksis? Vurderingsprosjektet ett år etter
Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;34, Research report, 2019)Denne rapporten presenterer og drøfter resultater fra en oppfølgingsundersøkelse av et prosjekt om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen, heretter omtalt som ‘Vurderingsprosjektet’. Vurderingsprosjektet ble ... -
Første skoledag - en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger
Kaasin, Atle Rønnestad; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Eik, Liv Torunn; Østmoen, Jostein Paulgård (Peer reviewed; Journal article, 2023)Første skoledag har en særegen posisjon i barns utdanningsløp. Likevel er dagen sjelden tematisert i forskningspublikasjoner. Denne artikkelen bidrar i så måte ved å undersøke det sedvanlige velkomstarrangementet for nye ... -
Gruppeveiledning som metode for kompetanseheving
Tafjord, Benedicte Aamodt (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg gruppeveiledning som metode for kompetanseutvikling i barnehagen. Problemstillingen er: På hvilke måter kan veiledere i gruppeveiledning bidra til kompetanseutvikling hos personalet ... -
Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?
Eik, Liv Torunn; Lyberg, Anne Marit; Wittek, Anne Line (Peer reviewed; Journal article, 2020)Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos ... -
Man blir jo rikere av det. Veiledningsordningen som et praksisfellesskap
Bakke, Inga Arnesdatter (Master thesis, 2021)Sammendrag Jeg har i denne avhandlingen valgt å se profesjonskvalifisering fra et longitudinelt perspektiv. Det innebærer all læring og erfaring en person tilegner seg i de forskjellige kontekstene vedkommende opererer ... -
Nyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen
Bueng, Charlotte Lunder; Monsen, Helene (Master thesis, 2022)Temaet i denne studien er veiledning av nyutdannede barnehagelærere. Formålet med studien er å få et innblikk i nyutdannedes opplevelser av veiledningsordningen de har mottatt i overgangen fra utdanning til yrke. ... -
Oppdrag trivsel En analyse av trivselsbegrepet i rammeplanen for barnehage
Sørum, Rannveig Hunskaar (Master thesis, 2021)Barns rett til å trives i barnehagen er forankret i barnehageloven(2005) og rammeplan for barnehagen, innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med ett nytt kapittel som ble satt i kraft 1. januar 2021 og omhandler ... -
Spenning mellom ulike stemmer: Læringsmuligheter i veiledning
Eik, Liv Torunn; Moxnes, Anna Rigmor; Vala, Heidi Østland (Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen undersøker vi hvordan veiledningsstudenters læringsprosesser i gruppe kan bidra til å videreutvikle gruppeveiledning som veiledningsform. Vi fikk tillatelse til å undersøke egne studenters fagtekster fra ... -
Å se skogen for mer enn trær
Gustavsen, Aylin Kaya (Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ...