Browsing USN Open Archive by Author "Bueie, Agnete Andersen"
Now showing items 1-12 of 12
-
Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier?
Bueie, Agnete Andersen (Journal article; Peer reviewed, 2019)Evnen til å kunne revidere tekst er en viktig del av skrivekompetansen, og det er en etablert oppfatning at erfarne skrivere har en bredere forståelse av hva tekstrevisjon innebærer enn uerfarne skrivere. I denne artikkelen ... -
Det herre med lesing kommer ikke over natta
Lindekleiv, Tone (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan et utvalg norsklærere tilpasser leseopplæringen for elever med lesevansker på mellomtrinnet. For å svare på problemstillingen min trengte jeg å finne norsklærere og få et ... -
Digitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse
Hjukse, Hjørdis; Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen; Moser, Thomas; Vika, Karl Solbu (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskning viser at utviklingen av lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i svak grad har vært arbeidet med i norsk grunnskolelærerutdanning. Imidlertid er det behov for oppdaterte studier og kunnskap ... -
Elevers bruk av lærers skriftlige tilbakemelding i arbeid med tekstrevisjon
Løver, Malene (Master thesis, 2024)Temaet for denne mastergradavhandlingen er hvordan elever bruker lærers skriftlige tilbakemelding i arbeid med tekstrevisjon. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan bruker et utvalg elever på ungdomstrinnet ... -
Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig
Norendal, Audhild; Bueie, Agnete Andersen (Peer reviewed; Others, 2019)Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få ... -
Exploring Simulated Practice in Teacher Education: Opportunities to Professionalize the Teacher Role
Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen; Frøytlog, Jo Inge Johansen (Peer reviewed; Journal article, 2025)In Norway, as in many other countries worldwide, student teachers often report a lack of coherence between their practice experiences and the teacher training provided on campus. For example, student teachers request more ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
Almås, Aslaug Grov; Bueie, Agnete Andersen; Aagaard, Toril (Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
– Jeg føler ikke at det gjør så mye med motivasjonen, men jeg merker jo at jeg må lese mye nøyere når vi jobber på denne måten. Et aksjonsforskningsprosjekt om temabasert litteraturundervisning.
Hvidsten, Åshild (Master thesis, 2023)Dette aksjonsforskningsprosjektet tar utgangspunkt i en opplevd didaktisk utfordring i norskfaget. Hvordan kan det skapes engasjement for å lese eldre skjønnlitterære tekster i skolen? Den tradisjonelle, historisk-kronologiske ... -
Leseopplæring på nettbrett: Hvordan jobber et utvalg norsklærere med lesing i klasserom der alle elever har sin egen iPad
Evensen, Ole-Kristoffer (Master thesis, 2022)Norske klasserom har i flere år gjennomgått en digitaliseringsprosess, hvor flere av elevene nå har sin egen digitale enhet. Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan et utvalg lærere jobber med leseopplæring ... -
Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer - slik elevene ser det
Bueie, Agnete Andersen (Journal article; Peer reviewed, 2016)Sammendrag Til tross for en etablert oppfatning av tilbakemeldingers betydning for læring, er elevenes oppfatning og vurdering av tilbakemelding et lite utforsket område. Hvilke tilbakemeldinger synes elevene er nyttige? ... -
Teacher educator in a digital age: A study of transformative agency
Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen; Hjukse, Hjørdis (Peer reviewed; Journal article, 2022)Digitalization pushes teacher educators (TEds) worldwide to consider if, and when, traditional educational practices work, and when students and society would benefit fromdeveloping the practices. In this article, we ... -
Use of didactic learning materials during whole-class literary conversations
Norup, Maiken; Gissel, Stig Toke; Bueie, Agnete Andersen (Peer reviewed; Journal article, 2025)In this article we examine teachers’ use of publisher-produced didactic learning materials in a multiple case study in Danish lower secondary schools. We characterize the teachers’ use of analytical and interpretive ...