Browsing USN Open Archive by Author "Bjerkholt, Eva"
Now showing items 1-9 of 9
-
Doctorateness across Higher Education Institutions in Norway
Burner, Tony; Bjerkholt, Eva; Gaathaug, André Vagner; Kleiven, Synne; Ljoså, Tone Marte (Journal article; Peer reviewed, 2020)This article investigates doctorateness in Norway by evaluating the juridical regulations for doctoral studies at all PhD-awarding universities and university colleges according to the following categories: admission, ... -
En kasusstudie av innholdet i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
Bjerkholt, Eva (Chapter; Peer reviewed, 2014)Artikkelen er basert på forfatterens doktorgradsavhandling (Bjerkholt, 2013) og drøfter betydningen av forskningsbasert kunnskap om veiledning. Doktorgradsavhandlingen har en sosiokulturell og dialogisk tilnærming og i ... -
Forskningssirkler som praksisfellesskap
Stokke, Hilde Sofie; Bjerkholt, Eva (Chapter, 2019)Kapittelet er basert på et nordisk forsknings- og utviklingsprosjekt: «Profesjonalisering gjennom veiledning – ProV», og handler om praksisfellesskap i tre forskningssirkler henholdsvis i Finland,1 Norge og Sverige. ... -
Frigjørende deltakelse i en forskningssirkel om faget utdanningsvalg
Røise, Petra; Bjerkholt, Eva (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen handler om hvordan samtalene i deltakerorientert forskning bidrar til å åpne og lukke for frigjørende deltakelse. Deltakerorientert forskning har en demokratisk og emansipatorisk hensikt ved å ta utgangspunkt ... -
Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?
Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari; Hjardemaal, Finn R. (Journal article; Peer reviewed, 2014)Knowledge of how to facilitate critical thinking is essential in kindergartens and schools, in teacher education and in the education of mentors. This article presents and debates examples of how mentoring sessions between ... -
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke
Olsen, Knut-Rune; Wedde, Elise; Antonsen, Yngve; Bjerkholt, Eva; Brokke, Tonje Harbek; Gallavara, Gunn; Gilberg, Heidi; Havre, Sissel; Hjardemaal, Finn R; Jakhelln, Rachel; Madsen, Janne; Sandsmark, Jorun; Stenseth, Anna-Maria (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105, Report, 2022)Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget ... -
An outline of a pedagogical rhetorical interactional methodology – researching teachers’ responsibility for supporting students’ desire to learn as well as their actual learning
Bjerkholt, Eva; Ørbæk, Trine; Kindeberg, Tina (Peer reviewed; Journal article, 2020)Educational research in higher education needs a methodology for how to think and act in relation to how pedagogical interactions support learning. A methodology that can identify how pedagogical rhetorical qualities, such ... -
Veiledning og taus kunnskap. På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling?
Bjerkholt, Eva (Master thesis, 1996)Problemstillingen som behandles i denne avhandlingen er: På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling? Dette belyses i hovedsak utfra Schöns teori om praktisk yrkeskunnskap og ... -
Åpning av lukkede rom. En kvalitativ studie av innholdet og dialogene i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
Bjerkholt, Eva (Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013-03-04)The title of this doctoral thesis is “Opening closed rooms. A qualitative study of the content and dialogues in mentoring sessions between newly qualified teachers (NQTs) and local mentors”. It is a case-study based on ...