• Formgiving, design og håndverk. Fra Reform 94 til Kunnskapsløftet 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article is about the areas of arts, design and crafts in Norwegian upper secondary education, with a particular focus on the changes that were implemented with the Knowledge Promotion Reform [Kunnskapsløftet] in 2006. ...
    • Fra fagbrev til ingeniør - et didaktisk perspektiv 

      Aakre, Bjørn Magne; Hagen, Svein Thore (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Veien fra fagbrev eller annen yrkesutdanning til høgere utdanning har vært et tema i den norske skoledebatten i mange år, og er igjen blitt aktuell. Land som Finland, Tyskland og Japan har etablerte systemer for høgere ...
    • Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden? 

      Aakre, Bjørn Magne; Kjosavik, Steinar (Journal article, 2001)
      Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ...
    • Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article, 2004)
      Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ...
    • Kunst og håndverk i L97. Nytt fag - ny praksis? 

      Kjosavik, Steinar; Koch, Randi-Helene; Skjeggestad, Edith; Aakre, Bjørn Magne (Research report, 2003)
    • Methodology in Educational Research. A Critical Constructive Perspective 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Educational research and research in teacher education seem to have become more important than ever before. Norway is about to implement a new and comprehensive reform of teacher education from 2010. Key elements in the ...
    • Technology and Design Education. From play to profession 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article, 2008)
      The purpose of this paper is to discuss the purpose and role of Technology and Design education, and to present the results from a case study on the topic. The motivations are the fact that modern Technology and Design ...
    • Technology and Design Education. From play to profession 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      The purpose of this paper is to discuss the purpose and role of Technology and Design education, and to present the results from a case study on the topic. The motivations are the fact that modern Technology and Design ...
    • Teknologi, design og dannelse 

      Aakre, Bjørn Magne; Knutsen, Berit (Journal article, 2007)
      Teknologi og design utgjør viktige sider ved vår kultur, og de er betydelige drivkrefter i nyskaping og samfunnsutvikling. Dannelse handler om holdninger og verdier, om innlevelse og den glød som skal til for å lede en ...
    • Vocational teacher education : a Norwegian context 

      Aakre, Bjørn Magne; Hasegawa, Noriko; Mayu, Konishi (Journal article, 2008)
      The purpose of this paper is to present the development and status of vocational teacher education in Norway, and to discuss its contemporary philosophy, structure and content. As there is no very clear definition of the ...
    • Yrkesfaglæreres profesjonelle kompetanse: En kvalitativ undersøkelse med Norge og Japan som kontekster. [Professional competences of vocational teachers: A qualitative survey with Norway and Japan as contexts]. 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The purpose of this article is to explore the characteristics of vocational teachers’ professional competences. Norway and Japan were chosen as contexts in the hope of finding possible contrasts and new perspectives. ...