Blar i USN Open Archive på forfatter "Aagaard, Toril"
-
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
Digitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse
Hjukse, Hjørdis; Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen; Moser, Thomas; Vika, Karl Solbu (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskning viser at utviklingen av lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i svak grad har vært arbeidet med i norsk grunnskolelærerutdanning. Imidlertid er det behov for oppdaterte studier og kunnskap ... -
Digitalization of teacher education: Are we prepared for epistemic change?
Lund, Andreas; Aagaard, Toril (Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper examines emerging epistemologies in the wake of increased digitalization and the extent to which student teachers are prepared for such epistemologies in their teacher education (TE) programs. Alt-hough there ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
Almås, Aslaug Grov; Bueie, Agnete Andersen; Aagaard, Toril (Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
Implementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommune - første resultater fra ståstedsanalysen
Wølner, Tor Arne; Egeberg, Gunstein; Moser, Thomas; Bjørnsrud, Halvor; Aagaard, Toril (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;27, Report, 2019)De tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert nettbrett som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Den foreliggende undersøkelsen gjelder lærernes erfaringer og vurderinger med innføring og bruk ... -
Lærerperspektiv på dybdelæring - En intervjustudie av læreres fortolkning og operasjonalisering av dybdelæring som begrep og fenomen i 2021 av
Meisdalen, Liv Berger (Master thesis, 2021)Med fagfornyelsen er dybdelæring innført som overordnet fokus. Begrepet er definert på en måte som åpner for fortolkning, og det er foreligger ikke en omforent forståelse av hva dybdelæring er eller skal bli for elever og ... -
The perceived affordances of simulation-based learning: online student teachers’ perspectives
Dittrich, Lynn; Aagaard, Toril; Hjukse, Hjørdis (Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, we explore the perceived affordances of simulation-based learning (SBL) among online student teachers in Norway. We investigated how simulations mediate professional learning when coupled with educator-led ... -
Profiling teacher educators’ strategies for professional digital competence development
Pedersen, Cathrine; Aagaard, Toril; Daus, Stephan; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Vika, Karl Solbue; Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian (Peer reviewed; Journal article, 2024)The present study investigates the variety among teacher educators (TEds) related to the use of digital resources in teaching as well as the strategies they use to develop digital competence. A person-centred approach was ... -
Sammenhenger mellom digitalisering og utdanningskvalitet - innspill og utspill.
Aagaard, Toril; Lund, Andreas; Ramberg, Kirsti Rye; Swanberg, Anne Berit (Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne studien har vi analysert 22 av de totalt 91 innspillene som ble sendt til ministeren i forbindelse med utformingen av Stortingsmelding 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning (Kunnskapsdepartementet, ... -
Teacher educator in a digital age: A study of transformative agency
Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen; Hjukse, Hjørdis (Peer reviewed; Journal article, 2022)Digitalization pushes teacher educators (TEds) worldwide to consider if, and when, traditional educational practices work, and when students and society would benefit fromdeveloping the practices. In this article, we ... -
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?
Aagaard, Toril; Amdam, Synnøve Hedemann; Nagel, Ilka; Vika, Karl Solbue; Andreasen, Johan Kristian; Pedersen, Cathrine; Røkenes, Fredrik Mørk (Peer reviewed; Journal article, 2024)Preparing student teachers for a profession that continuously changes in relation to digitalisation is a global challenge. By analysing survey data about how teacher educators (N = 389) report that they prepare their ... -
Teachers' approaches to digital stories - tensions between new genres and established assessment criteria
Aagaard, Toril (Journal article; Peer reviewed, 2014)New practices in technology-rich schools call for teachers who can be responsive to change. This article explores a group of Norwegian upper-secondary school teachers’ approach to students’ digital stories – a multimodal ... -
Technology and new educational practices: Videostories as tool for promoting pedagogical reflection?
Aagaard, Toril; Swanberg, Anne Berit; Hjukse, Hjørdis; Tveiten, Oddgeir; Steen-Utheim, Anna Therese; Grøndal, Inger Carin; Breivik, June (Journal article; Peer reviewed, 2018)Ved universiteter og høgskoler tar ledelsen og støtte- og utviklingsmiljøer ulike grep for å motivere fagansatte til å utforske digitale teknologiers pedagogiske potensialer. De ønsker også å utvikle mer aktive og fleksible ...