• Første skoledag - en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger 

      Kaasin, Atle Rønnestad; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Eik, Liv Torunn; Østmoen, Jostein Paulgård (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Første skoledag har en særegen posisjon i barns utdanningsløp. Likevel er dagen sjelden tematisert i forskningspublikasjoner. Denne artikkelen bidrar i så måte ved å undersøke det sedvanlige velkomstarrangementet for nye ...
    • Profesjonsveileder og barnehagelærerutdanner: et profesjonsdannende og etisk anliggende. 

      Østmoen, Jostein Paulgård; Juritsen, Trine Lise; Wilhelmsen, Terese; Sletten, Berit Oddrunn (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Profesjonsveilederollen i barnehagelærerutdanningen er ny og lite utforsket. I denne artikkelen ser vi på hvordan denne rollen kan forstås og utøves av lærerutdannerne på campus, med utgangspunkt i et relasjonsetisk ...
    • Utbredelse av konsepter i norske barnehager 

      Lund, Åse; Franck, Karianne; Juritsen, Trine Lise; Østmoen, Jostein Paulgård; Wilhelmsen, Terese (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ...
    • Å navigere i "den største frykten" 

      Skalstad, Vegard (Master thesis, 2024)
      Utgangspunktet for denne studien er å belyse omsorgsrollen for mannlige barnehagelærere. Dette er en rolle som kan være preget av ulike utfordringer som sjeldent blir belyst, både på arbeidsplassen, i media og i utdanningsløpet. ...