Browsing USN Open Archive by Author "Ørbæk, Trine"
Now showing items 1-15 of 15
-
Analysing students’ experience of bodily learning – an autoethnographic study of the challenges and opportunities in researching bodily learning in own teaching practice
Ørbæk, Trine (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores the challenges and opportunities in trying to capture students’ experience of bodily learning based on own teaching practice in teacher education. Applying a sensory autoethnographic approach, I study ... -
Bodily Learning Through Creating Dance: Student Teachers' Experiences From Norwegian Physical Education Teacher Education
Ørbæk, Trine (Journal article, 2021)Creating dance in physical education teacher education (PETE) is described as a way of expressing subjective experiences based on movements that the students have already mastered or as a way of composing dance with set ... -
Det merkes i kroppen at det «det koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning
Ørbæk, Trine; Engelsrud, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2022)Hva kropp og følelser har med kunnskap å gjøre, har fått økende oppmerksomhet både i nasjonal og internasjonal forskning. Diskusjonene om kroppslig kunnskap har pågått innen utdanningsforskningen siden 1996, men fremdeles ... -
Editorial: Bodily Learning Conference 2021
Ørbæk, Trine; Karen, Bauer (Peer reviewed; Journal article, 2022)The articles presented in this special issue were first presented at the international conference BODILY LEARNING, arranged by NTNU, Trondheim (2021, 22.–23. April, digital event). The aim of the conference was to continue ... -
Kropp og emosjoner i klasserommet
Gatby, Seline Rukke (Master thesis, 2023)Hvilken betydning kropp og emosjoner har i skolehverdagen for lærere har fått økende oppmerksomhet. Det mangler derimot forskning når det kommer til hvordan lærere tar i bruk kropp og emosjoner i møte med det relasjonelle ... -
Lærernes erfaringer om tilrettelegging for elever med dysleksi. En kvalitativ studie av to grunnskolelæreres erfaring og dysleksk og tilrettelegging
Strand, Jenny Katrine (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har målsettingen vært å undersøke grunnskolelærers erfaringer og tanker rundt hvordan de tilrettelegger undervisningen for elever med dysleksi. Videre skal jeg se på og reflektere rundt hvordan deres ... -
An outline of a pedagogical rhetorical interactional methodology – researching teachers’ responsibility for supporting students’ desire to learn as well as their actual learning
Bjerkholt, Eva; Ørbæk, Trine; Kindeberg, Tina (Peer reviewed; Journal article, 2020)Educational research in higher education needs a methodology for how to think and act in relation to how pedagogical interactions support learning. A methodology that can identify how pedagogical rhetorical qualities, such ... -
Praksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20 : Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2
Borgen, Jorunn Spord; Murtnes, Åsve; Bergsland, Jon Einar; Bottolfs, Marthe; Carlsen, Kari; Husebø, Øyvind; Ouff, Susanne Moen; Randers-Pehrson, Anniken; Møller-Skau, Marie; Thorrud, Simen; Weum, Kaja Bråthen; Ørbæk, Trine (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;131, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra 2022 - 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, ... -
De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20
Borgen, Jorunn Spord; Murtnes, Åsve; Bergsland, Jon Einar; Bottolfs, Marthe; Carlsen, Kari; Husebø, Øyvind; Ouff, Susanne Moen; Randers-Pehrson, Anniken; Møller-Skau, Marie; Thorrud, Simen; Weum, Kaja Bråthen; Ørbæk, Trine (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;130, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra august 2022 og ut 2025. Evalueringen er organisert i fire ... -
Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning
Ørbæk, Trine; Engelsrud, Gunn Helene (Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen stilles spørsmål om erfaringer av sårbarhet kan gis relevans i relasjon til profesjonsetisk kompetanse i lærerutdanning: Kan vi få fram troverdig kunnskap om betydningen av lærerutdannerens opplevde ... -
Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?
Ørbæk, Trine; Engelsrud, Gunn Helene (Journal article; Peer reviewed, 2019)Hensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som ... -
Teaching creative dance in school – a case study from physical education in Norway
Ørbæk, Trine; Engelsrud, Gunn Helene (Peer reviewed; Journal article, 2020)In this qualitative case study, the authors examine teacher students’ experiences from teaching creative dance in their practicum in physical education (PE) in Norwegian schools. From a phenomenological perspective, and ... -
Traces of embodied teaching and learning: a review of empirical studies in higher education
Hegna, Hilde Margrethe Bleg; Ørbæk, Trine (Peer reviewed; Journal article, 2021)This systematic literature review provides an overview of existing empirical research on embodied teaching and learning in higher education. The review is based on a literature search in eleven databases resulting in 247 ... -
Utviklingsarbeid og digital kompetanse for fremtidsrettede lærere
Svaleng, Eivind Andreas Jensen (Master thesis, 2023)Fagområde: Denne masteroppgaven omhandler utviklingsarbeid knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse i Harstad kommune. Problemstillingen lyder: Hvordan omtaler barneskolelærere egen motivasjon i utviklingsarbeid ... -
Å utvikle digital kompetanse gjennom refleksjon over kroppslige og emosjonelle erfaringer – en lærerutdanners erfaringer
Ørbæk, Trine (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen stilles det spørsmål om hvordan refleksjoner over kroppslige og emosjonelle erfaringer kan ha betydning for utvikling av lærerutdanneres digitale kompetanse. Datamaterialet i denne autoetnografiske studien ...