Blar i USN Open Archive på emneord "ungdomsskolen"
Viser treff 1-14 av 14
-
Billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer: En undersøkelse i eget billedskapende arbeid som utgangspunkt for undervisning i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014)Tema for masteroppgaven er billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer. Masteroppgaven er delt opp i to undersøkelser. Del 1, starter med Aksjon 1, som er en studie i eget billedskapende arbeid med utgangspunkt i ... -
Deling av nakenbilder i ungdomsskolen – nye former for frihet og risiko En kvantitativ analyse av sammenhengen mellom ungdoms risikoatferd på sosiale medier og psykisk helse
(Master thesis, 2019)Sosiale medier har blitt en stor del av ungdomskulturen i dag og delingskulturen har blitt et faktum. Temaet for denne masteravhandlingen er sosiale medier, bildedeling og psykisk helse, og tar for seg en kvantitativ analyse ... -
Den europeiske spr?kpermen (ELP/PEL) i Norge - et utviklingsprosjekt
(Working paper, 2006-02-06) -
Digital didaktikk - bedre læring med nettbrett. FoU prosjekt ved to ungdomsskoler i Bærum kommune 2013 ??2014
(Research report, 2014-10-22)Denne rapporten presenterer resultatene fra undersøkelsen av FoU prosjektet ved to ungdomsskoler i Bærum kommune, Ringstabekk ungdomsskole og Vøyenenga ungdomsskole, skoleåret 2013 - 2014. Rapporten retter søkelyset mot ... -
Endring i indre motivasjon for fysisk aktivitet. En intervensjonsstudie med økt skolebasert fysisk aktivitet blant ungdomsskoleelever i Telemark
(Master thesis, 2019)Målet med studien: Hovedtemaet for denne masteroppgaven er indre motivasjon for fysisk aktivitet, sett i lys av selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 1985). Målet med oppgaven er å frembringe kunnskap om sammenhenger mellom ... -
Evaluering av prosjektet ??orsøk med tidlig start av 2. fremmedspråk?? Sluttrapport
(Research report, 2007-10-09)Telemarksforsking-Notodden har etter oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert det nasjonale prosjektet "Forsøk med tidlig start av 2. fremmedspråk" fra høsten 2005 til våren 2007. På landsbasis deltok 12 skoler i ... -
Faglige samtaler i matematikk som et lavterskeltiltak i ungdomsskolen : en kvalitativt intervensjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Omtrent en firedel av alle elever i den norske ungdomsskolen går ut av 10.klasse med karakteren to eller lavere i matematikk. Innenfor denne gruppen elever er det mange som faller utenfor retten til å få spesialundervisning ... -
Fysisk aktivitet, fysisk form og vektstatus blant åttende klasse elever i Telemark
(Master thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvorvidt 8. klasse elever fra Telemark tilfredsstille Helsedirektoratets anbefalinger om 60 min daglig fysisk aktivitet. Metode: «Liv og Røre i Telemark» (LVT) er et større ... -
Kritisk lesing av innholdsreklame på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne masteroppgaven i norskdidaktikk er: Hvordan kan innholdsreklame være egnet for arbeid med kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen? Kritisk tilnærming til tekst er et av kjerneelementene i ... -
Liv og røre i Telemark - sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;61, Report, 2020)Bakgrunn: Telemark er et fylke med utfordringer både knyttet til folkehelseprofil, resultater på skolen og frafall fra skolen. Liv og røre-modellen ble derfor utviklet av Telemark fylkeskommune i samarbeid med lærere og ... -
Sammenheng mellom motivasjonsreguleringer og fysisk aktivitetsnivå blant åttendeklassinger i Telemark Fylke. En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2019)Formål: Formålet med studien var å undersøke hvor fysisk aktive elevene var i forhold til de nasjonale anbefalingene for 60 min MVPA per dag, samt eventuelle sammenhenger mellom fysisk aktivitet, BMI og motivasjonsreguleringer ... -
Setter ungdomstrinnsatsningen spor etter seg? : En kvalitativ studie – læreres og rektors erfaringer i et nasjonalt utviklingsarbeid
(Master thesis, 2016)Masteroppgaven har hatt til formål å innhente erfaringer med hvordan en skole har drevet organisasjonsutvikling og utviklet ny praksis ved å delta i Ungdomstrinn i utvikling. Skolen har i tillegg til klasseledelse valgt ...