Blar i USN Open Archive på emneord "undervisning"
Viser treff 1-18 av 18
-
Antropomorfe uttrykk med skulptur i leire: En undersøkelse av antropomorfismens didaktiske og visuelle uttrykkspotensial
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven handler om antropomorfismens didaktisk og visuelle uttrykkspotensial. Det vil si hvordan man kan lage visuelle antropomorfe uttrykk, og hvilket potensial antropomorfisme kan ha for undervisning i ... -
Bruk av elektronisk elevbok i rettslære : et læremiddel i fagdidaktikk rettslære ved Høgskolen i Buskerud
(Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud, Working paper, 2005-01)Høgskolen i Buskerud utdanner lærere i Rettslære i videregående skole. Som ledd i lærerutdanningen i Pedagogikk inngår Fagdidaktikk i rettslære for de som har undervisningskompetanse i faget og som ønsker fast tilsetting ... -
Bruk av lese- og skrivemetode i grunnskolen : lydfargemetoden
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;93, Research report; Peer reviewed, 2013-01)I 2012 har Fakultet for lærerutdanningen, Høgskolen i Buskerud utført en pilotstudie av Ål kommunes satsning på lese- og skrivemetode i 1. -3. klasse. Prosjektet er gjennomført på oppdrag for Ål kommune. Denne kommunen har ... -
Designundervisning: Med fokus på idèfasen
(Master thesis, 2014)Tanken om at egen og andres designundervisning i norsk skole kunne vært bedre har fulgt meg siden design ble innført som et hovedområde i Kunst og håndverk med K06. Jeg tror at mye avhenger av hvordan arbeidet med en ... -
Et prosjekt for et inkluderende og integrerende studiemiljø : et bedre studiestøttende tilbud, en bedre hverdag, en bedre profesjonsutøvelse
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;81, Peer reviewed; Research report, 2010-10)Prosjektet ”Et inkluderende og integrerende studiemiljø” ble startet 2008 for å kartlegge behov for studiestøttende tiltak, foreslå å iverksette disse, for studenter med innvandrerbakgrunn generelt og studenter fra ikke- ... -
Fargeperspektiver og fargedidaktikk: En studie av anvendelse av fargelære i undervisning i KDA og i egen maleriprosess
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven undersøkes det gjennom strukturerte intervjuer hvordan lærere oppfatter anvendelse av fargelære i undervisning i KDA, og hvordan ulike fargeperspektiver er aktive i egen maleriprosess. Fem intervjuer med ... -
Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»?
(Master thesis, 2017)Sammendrag Tittel: Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»? Tittelen på denne mastergraden henspiller på artikkelen til Black Paul og Dylan Wiliam «Inside the black ... -
Forskningsbasert undervisning i allmennlærerutdanningen : retorikk eller realitet
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;80, Peer reviewed; Research report, 2010-10)Dette er en studie av forskningsbasert undervisning i høyere utdanning. Studien er et småskala-prosjekt og må betraktes som innledning til et mer omfattende hovedprosjekt der flere sider ved forskningsbasert undervisning ... -
I interaksjonen mellom det digitale og det materiale : Hva kan veksling mellom undervisning og eget skapende arbeid i interaksjon mellom det digitale og det materiale, bidra til av nye uttrykksformer, arbeidsmetoder og kreative prosesser?
(Master thesis, 2017)Masteravhandlingen kan best beskrives som en prosess på jakt etter nye uttrykk og arbeidsmetoder. Den er en søken etter kompetanse samt et nytt ståsted som pedagog og designer. Det skapende arbeidet starter med tegning og ... -
Implementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommune - første resultater fra ståstedsanalysen
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;27, Report, 2019)De tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert nettbrett som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Den foreliggende undersøkelsen gjelder lærernes erfaringer og vurderinger med innføring og bruk ... -
Kvalitetsreformen og studentaktivitet : en studie av studentenes studieaktivitet ved Høgskolen i Buskerud, avdeling Hønefoss
(Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud, Working paper, 2005-01)Arbeidsnotatet behandler forskjellige vurderingsformer som brukes eller kan brukes ved Høgskolen i Buskerud, avdeling Hønefoss. Forfatterne representerer to av skolens bachelorprogrammer samt allmennlærerutdanning. I notatet ... -
Lekende tilnærminger til læring. En kvalitativ studie om læreres forståelse og erfaringer ved bruk av lekende tilnærminger til læring i begynneropplæringens undervisning.
(Master thesis, 2020)Med utgangspunkt i Fagfornyelsens forventing om mer lek i begynneropplæringen (Kunnskapsdepartementet, 2017), ønsket vi å undersøke hvordan lek kan komme til uttrykk i begynneropplæringens undervisning. Formålet med ... -
Spor i Hundremeter-skogen: En praktisk studie av estetisk skapende arbeid i naturen
(Master thesis, 2018)Denne mastergradsavhandlingen løfter kunst og håndverksfaget ut i naturen, som et utfyllende supplement til den tradisjonelle kunst og håndverk-undervisningen i grunnskolen, og forming i barnehagen. Med dypøkologien, og ... -
Studentevaluering av undervisning, Bachelor i sykepleie og radiografi
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Peer reviewed; Research report, 2009-12)Studentene ved Avdeling for helsefag, HiBu deltok våren 2008 i en evalueringsstudie hvor de sa sin mening om undervisning og læringsmiljø. I tillegg ønsket vi å vite hvordan studentene legger opp og organiserer studiet ... -
Sykepleiestudenter og helsefremmende læring.
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Sykepleieutdanningen omhandler både teori og praksisstudier. Dette prosjektet fokuserer på den teoretiske delen og har undersøkt sykepleiestudenters læringsopplevelser i klasseromsundervisning. Det finnes lite ... -
Teaching democracy and human rights: Lessons learnt from the Erasmus+ GoDemo project
(Publication series from University of South-Eastern Norway;66, Report, 2021)In this publication, we present a summary of the Erasmus+ project "GoDemo". GoDemo was a strategic partnership between Vestfold county council, Vestfold museum, the University of South-Eastern Norway, Nøtterøy upper secondary ... -
Tverrfaglig samarbeid og undervisning i Fagfornyelsen.
(Master thesis, 2020)Studiens tematikk omfatter tverrfaglig undervisning og hvordan lærere kan arbeide for å tilrettelegge for dette. Tematikken er svært dagsaktuell, da dette er et viktig element i Fagfornyelsen, som har resultert i Norges ... -
Undersøkelse av virkningene av nytt opplegg for undervisning i objektorientert programvareutvikling
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-01)Denne artikkelen omtaler en undersøkelse av hvordan et nytt undervisningsopplegg i faget ”Grunnleggende programvareutvikling” fungerer. Opplegget baserer seg på et dataprogram med tilhørende lærebok, som gjør det muig å ...