Browsing USN Open Archive by Journals "Forskning og Forandring"
Now showing items 1-6 of 6
-
Bruk av nettverk i kvinners karriereutvikling mot professor- og dosentstillinger i akademia
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I akademia har det vært tradisjon for å assosiere karriere og avansement med personlig talent og særlige kompetanser, og noe som gjerne har blitt forstått som den enkeltes ansvar. Karriereutvikling i Norge blir imidlertid, ... -
Ensretting, standardisering og kunnskapsbasert praksis – autoetnografi som motstand?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen introduserer forskningsmetoden autoetnografi og diskuterer metoden i lys av begrepet «evidensens tid» og bruken av randomiserte, kontrollerte studier som den metodiske ryggraden i dette evidensbegrepet innenfor ... -
Frigjørende deltakelse i en forskningssirkel om faget utdanningsvalg
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen handler om hvordan samtalene i deltakerorientert forskning bidrar til å åpne og lukke for frigjørende deltakelse. Deltakerorientert forskning har en demokratisk og emansipatorisk hensikt ved å ta utgangspunkt ... -
A phenomenology of intra-play for sustainability research within heritage landscapes
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this article, we explore a phenomenology of intra-play for sustainability research, integral to the processes of transforming both cultural and natural heritage landscapes. Such processes are studied as active - always ... -
Relevant forskning for hvem? Relevans for dem forskningen involverer gjennom utvidede muligheter for medvirkning.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT Denne artikkelen handler om forskerens forhold til dem som involveres direkte i forskningen. I aksjonsforskningsprosjekter kalles de gjerne deltagere eller medforskere. I andre typer prosjekter kalles de ofte ... -
Why is educational change so difficult and how can we make it more effective?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)One main issue in educational research and policy is educational change. Educational authorities, scholars and teachers working with educational change should ask themselves why educational change is necessary, reflect on ...