• Femårig grunnskolelærerutdanning – ny og utfordrende : Delrapport 2 

      Maagerø, Eva; Rye, Ellen; Simonsen, Birte (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;53, Report, 2020)
      Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN (MGLU) og vil pågå til det første studentkullet som startet på MGLU høsten 2017, ...
    • Femårig masterutdanning for grunnskolelærere - ny og utfordrende 

      Maagerø, Eva; Prøitz, Tine Sophie; Rye, Ellen; Simonsen, Birte (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;30, Report, 2019)
      Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN og vil pågå til det første studentkullet som startet på femårig GLU høsten 2017, ...
    • Femårig masterutdanning for grunnskolelærere - ny og utfordrende: Delrapport 3 

      Maagerø, Eva; Rye, Ellen; Simonsen, Birte (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;80, Report, 2021)
      Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN (MGLU) og vil pågå til det første studentkullet som startet på MGLU høsten 2017, ...
    • Femårig masterutdanning for grunnskolelærere – første kull i havn : Sluttrapport 

      Maagerø, Eva; Rye, Ellen; Simonsen, Birte (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;109, Report, 2022)
      Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. På oppdrag fra ledelsen ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU) har prosjektgruppen gjennomført et følgeforskningsprosjekt på ...
    • Flerstemt forskningsformidling - fra fagfelle til facebook 

      Haug, Mona Kristin (Master thesis, 2017)
      Denne oppgaven utfordrer den sterke prioriteringen av vitenskapelig forskningsformidling som råder i mange fagmiljøer i dag, uavhengig av hvem resultatene er viktige for og hvordan man best kan nå disse. Jeg hevder at dette ...
    • Hvordan lages barn? Bildebøker for barn om hvordan barn blir til 

      Maagerø, Eva; Øines, Anne Marie (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I denne artikkelen analyseres fire bildebøker for barn der temaet er hvordan barn blir til. Målet er å undersøke hvordan voksensamfunnet formidler dette tilsynelatende tabubelagte og sensitive emnet til små barn gjennom ...
    • Multimodal texts in kindergarten rooms 

      Granly, Astrid; Maagerø, Eva (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      This article provides an overview of the results of our project “The Kindergarten Room: A Multimodal Pedagogical Text”. Our major initiative was to investigate what the multimodal texts in kindergarten represent and the ...
    • Muntlighet på femte trinn 

      Voldsrud, Marthe; Simensen, Tonje Marie (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere og to læreverk legger til rette for undervisning i muntlighet. Til tross for at muntlig kompetanse er en av de grunnleggende ferdighetene ...
    • Skolebiblioteket som ressurs for leselyst i norskfaget 

      Bringsvor, Vilde Seline (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan skolebiblioteket kunne benyttes for å utvikle leselyst blant elever. Problemstillingen denne studien vil forsøke å besvare er: Hvordan kan skolebiblioteket utvikle leselyst? ...
    • Tegneserier og motivasjon i skolen – En analyse av Nordlys: Reisen til Jotundalen av Malin Falch 

      Saber, Camilla Mahtab (Master thesis, 2022)
      Intensjonen med denne masteroppgaven er å vise hvordan man kan bruke tegneserieromaner i skolen. Det å ha en indre motivasjon for lesing og ikke være avhengig av en ytre faktor for å ha lyst til å lese, er en viktig del ...
    • Using a multimodal approach to empower Nicaraguan Rama schoolchildren to learn and use their ethnic language 

      Israel Ramon, Zelaya (Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;8, Doctoral thesis, 2018)
      Historically, the Rama people, one the three remaining indigenous groups of Nicaragua, have suffered political and cultural oppression, which has resulted in the severe endangerment of their language. So far, several studies ...
    • Who am I? How Newly Arrived Immigrant Students Construct Themselves Through Multimodal Texts 

      Veum, Aslaug; Siljan, Henriette Hogga; Maagerø, Eva (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      This article presents a study of how teenage immigrant students, newly arrived in Norway, constructed themselves discursively through a number of identity texts. Drawing on theories from New Literacy Studies, Critical ...
    • Å finne mening i tilbedelsens rom: En sosialsemiotisk analyse av hellige rom i de abrahamittiske religionene 

      Myklebust, Siri (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven «Å finne mening i tilbedelsens rom» er en sosialsemiotisk analyse av hellige rom knyttet til de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. I et lokalt og globalt perspektiv har religion en ...