Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5966-5985 av 9694
-
Navigating methodological perspectives in doctoral research through creative practice: Two examples of research in crafts
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Methodologies for conducting academic research in crafts through practice-led approaches are still emerging, and research methods are developing with each project. Through this article, we navigate the field from a doctoral ... -
NAVs satsing på arbeid og psykisk helse : evaluering av fylkesvise koordinatorstillinger i NAV og bruk av øremerkede tiltaksmidler
(Rapport 238, Research report, 2007)I rapporten evalueres NAVs satsing på arbeid og psykisk helse og hvordan dette er implementert ved hjelp av fylkesvise koordinatorstillinger. Hovedproblemstillingen i evalueringen er om koordinatorstillingene har betydning ... -
Nå når du sier det - samtale utvikler ny kunnskap; En kvalitativ undersøkelse av fem ungdommers forståelse av fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise
(Master thesis, 2017)Denne studien dreier seg om hvordan ungdom forstår fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise. Innsikten og kunnskapen som kommer frem i studien er et bidrag ... -
Når de voksne følger barnas lines of flight : hendelser i barnehagen som utgangspunkt for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2010)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette søkelyset på de yngste barna i barnehagen knyttet til en profesjonell praksis. Jeg vil være med på å gi et innspill til hvordan en profesjonell praksis kan utvikle seg. ... -
Når det strides på parnasset - om maktforskyvninger i den norske litteraturinstitusjonen
(Master thesis, 2012)Denne avhandlingen er en litteratursosiologisk undersøkelse av litteraturfeltet i Norge. Problemstillingen er: Kan litteraturdebattene i det offentlige rom forstås som pågående konflikter om maktstrukturene i litteraturfeltet? ... -
"Når det umulige blir mulig"
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært behovet for å se på hvordan en lærerstudent kan lære om elevers dybdelæring ved å følge en erfaren lærer gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet. ... -
Når du først har bestemt deg så er det utrolig lett: En kvalitativ undersøkelse av livsstilsendring som behandling av sykelig overvekt
(Master thesis, 2016)Antallet av personer med sykelig overvekt er steget markant de seneste år og prognoser peker mot at denne trenden vil fortsette fremover. Endringer i livsstil er det viktigste tiltak hvis det skal lykkes å bremse denne ... -
«Når du kommer til en gård, så kommer du på besøk til en normal verden …» - En kvalitativ studie om kommuners bruk av Inn på tunet som et aktuelt dagtilbud for mennesker med demens
(Master thesis, 2017)Bakgrunn for tema: Inn på tunet (IPT) er et velferdstilbud på gård som tilbys mennesker med ulike utfordringer i hverdagen. IPT-tilbud kan være aktuelt for brukergrupper innen skole-/oppvekstsektoren, helse-/omsorgssektoren, ... -
Når elevene skal vurdere egen læreprosess
(Master thesis, 2022)Det har vært en politisk satsning på vurdering i skolen i Norge fra 2010, kjent som vurdering for læring. Forskning viser imidlertid at implementeringen av satsningen har vært ulik på norske skoler og det er gjennomgående ... -
Når endring gir mening
(Master thesis, 2023)I en organisasjonshverdag som preges av stadig nye endringer, og hvor endring alltid vil være aktuelt, er det viktig med forståelse for hvordan organisasjonsmedlemmer kan påvirke endringsprosessen og utfallet. Organisasjoner ... -
Når ettåringer begynner i barnehagen : en teoretisk og empirisk studie av hva som vektlegges ved ettåringers oppstart i barnehagen
(Master thesis, 2014)Formål I denne oppgaven undersøker jeg hva som vektlegges i aktuell faglitteratur om ettåringers oppstart i barnehagen og hva barnehagelærere og assistenter sier at de legger vekt på i gjennomføringen av ettåringers ... -
Når fagsamtalen blir podkast: En kvalitativ studie av elevers perspektiv på eget norskfaglig læringsutbytte
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien i norskdidaktikk utforsker hvordan elever i tiende klasse beskriver sitt læringsutbytte i forbindelse med innspilling av podkast i norskundervisningen. I studien utforskes temaer knyttet til ... -
Når fast-food og fast-fashion skal redde verden fra klimakrisa. EN multimodal kritisk diskursanalyse om hvordan "MAX" og "H&M" bruker diskursive strategier for å grønnvaske seg i to kommersielle tekster og hvordan dette er relevant for undervisning om kritisk literacy i skolen.
(Master thesis, 2023)Dette er en tekst som utforsker hvordan man rent praktisk kan bruke verktøy fra multimodal kritisk diskursanalyse for å forklare hvordan selskaper grønnvasker seg i markedsføringen sin, mer spesifikt hvilke diskurser om ... -
Når hetta går av - En studie av hvordan innsatspersonell i politiet håndterer tvetydighet I krisesituasjoner
(Master thesis, 2017)Siden terrorhendelsene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 har fokuset på politiets håndtering av kriser økt. En stor del av den operative treningen i politiet handler om ulike krisesituasjoner og hvordan disse best kan ... -
Når hornet er lagt på hylla : fråfall av tenåringar frå musikkorps
(Rapport 275, Research report, 2010-09-01)Telemarksforsking har på oppdrag frå Norges Musikkorps Forbund sett nærare på fråfallet frå musikkorpsa i Noreg. Medan rekrutteringa er jamt god, opplever ein i aukande grad at musikantane fell frå etter kvart som dei blir ... -
Når hverdagen rammer : humanitetens kår i eldreomsorgen
(Journal article, 2001) -
Når IKEA kommer til By'n: - en gjennomgang av forskningslitteraturen om "big box" etableringer
(Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;1, Research report, 2014)Hva sier forskningslitteraturen om effektene av "big box" etableringer? Høgskolen i Buskerud og Vestfold forsøker gjennom rapporten å besvare spørsmålet gjennom systematiske litteratursøk i anerkjente vitenskapelige ... -
Når intensjon møter virkelighet. Tilpasset opplæring i teori og praksis. En intervju-undersøkelse blant lærere i grunnskolen.
(Master thesis, 2011)Tilpasset opplæring er et begrep som kan defineres på ulike måter. Formålet med denne oppgaven har vært å få en forståelse av hva som skjer når intensjonen med tilpasset opplæring møter virkeligheten i skolen. Her har ... -
Når kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Kunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer ... -
Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ...