Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 590-609 av 9616
-
"Barn skaper mirakler når de leser": En studie av hvordan leseopplevelse fremmes i læreplanen
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er leseopplevelse i læreplanen. Denne studiens problemstilling er derfor hvordan fremstilles leseopplevelse i LK20 og hvilke litteraturdidaktiske muligheter gir denne fremstillingen? Bakgrunnen for ... -
Barn som pårørende – mellom foreldres sykdom og egen helse. En kvalitativ studie om hvilken betydning helseperspektiv i offentlig førende dokumenter har for helsefremmende arbeid rettet mot barn som pårørende i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2016)I løpet av en tiårsperiode har situasjonen til barn som pårørende gått fra å være et nærmest ignorert tema til å få stadig økende oppmerksomhet. Det foreligger få studier omhandlende barn som pårørende og helseperspektiv. ... -
Barn, unge og natur - en studie og drøftelse av faglitteratur
(Research report, 2013-05-10) -
Barn-unge, digitale media og konsekvensen
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: I denne oppgave vil jeg undersøke om digitale media har påvirkning i dagens barn og unge i forhold til deres psykiske helse. I følge boka Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge viser 8 % av barn og unge har ... -
«Barndommen overgår alle»: Sårbarhet, makt og etisk investering i Lejren av Oskar K. & Dorte Karrebæk
(Chapter, 2021)Kapittelet utforsker hvordan bildeboka Lejren (2011) av Oskar K. og Dorte Karrebæk iscenesetter og tematiserer barns sårbarhet i møte med voksenmakt – i en kritisk fremstilling av barndom som mobiliserer leserens etiske ... -
Barndommens landskap. En studie av unge voksnes minner i møte med barndommens nærnatur
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien undersøker vi hvilke minner som kommer til syne når unge voksne møter barndommens nærnatur igjen, og hvordan kan vi forstå disse minnene. Arbeidet tar utgangspunkt i en kulturell fenomenologisk forståelse. ... -
Barnearbeid - plikt eller privilegium? : barnearbeid og oppvekst i to norske industrisamfunn i perioden 1850-1910
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 1997) -
Barnefattigdom og kriminalitet, en litteraturstudie om sammenhengen mellom barnefattigdom og kriminalitet
(Master thesis, 2022)Denne studien har blitt gjennomført ved å se på tidligere studier om barnefattigdom og kriminalitet fra de nordiske landene. Dataen fra disse studiene har så blitt analysert og presentert i denne studien. Barn og unge ... -
Barnehage- og grunnskolelæreres arbeid med overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)Denne masterstudien handler om overgangen fra barnehage til skole. Barnehageloven (2005) § 2a og Opplæringslova (1998) § 13-5 pålegger barnehage og skole å samarbeide for å legge til rette for en god og trygg overgang fra ... -
Barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgang fra barnehage til skole
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg rettet oppmerksomheten på barnehage- og skolemyndighets ansvar i overgangen mellom barnehage og skole. Jeg begynte med å lese ulike føringer som: Kunnskapsløftet (2020) Lov om grunnskolen og den ... -
Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer
(Journal article, 2018)De fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige ... -
Barnehagelærere med masterutdanning
(Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse ... -
Barnehagelærere med masterutdanning - potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Stadig flere barnehagelærere i Norge har masterutdanning, til tross for at det ikke stilles krav om slik kompetanse og det heller ikke er gitt at kompetansen verdsettes. Det finnes liten, eller ingen, systematisk kunnskap ... -
Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen
(Master thesis, 2016)I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne ... -
Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til ... -
Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage om deres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan dette påvirker barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og ... -
Barnehagelæreres praktisering av en helhetlig tilnærming til læring
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;9, Research report, 2018)Studien om barnehagelæreres arbeid med en helhetlig tilnærming til læring er en del av ekspertgruppen om barnehagelærerrollen sitt arbeid. Begrunnelsen for studien må sees i lys av ekspertgruppens mandat, som er å framskaffe ... -
Barnehagen som lærende organisasjon – En kvalitativ undersøkelse om organisasjonsutvikling gjennom refleksjon
(Master thesis, 2017)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2011) være en lærende organisasjon for å håndtere nye krav og utfordringer. En stadig utvikling av personalets kompetanse, trekkes frem som betydningsfull ... -
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ... -
Barnehagen som skoleforberedende institusjon: En dokumentanalyse av et utvalg årsplaner
(Master thesis, 2015)Mål Denne oppgaven belyser ulike forståelser av barnehagen som skoleforberedende institusjon gjennom analyse av årsplaner. Formålet med studien har vært å peke på hvilke forståelser som finnes av barnehagen som skoleforberedende ...