Browsing USN Open Archive by Title
Now showing items 5106-5125 of 10955
-
«Jeg leste den et par ganger til, fordi jeg glemte at han skulle ha 12 kroner»
(Master thesis, 2023)Vårt masterprosjekt undersøker lesestrategier elever anvender i møte med uoppstilte likninger i matematikk. Hensikten med prosjektet er å få innblikk i elevers repertoar av lesestrategier i møte med tekstoppgaver i matematikk, ... -
«Jeg liker å klatre der ... Jeg elsker det.» En forskningsstudie om hvordan barna opplever lek i skolens områder
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er barnas lek i fokus. Den frie leken kan bidra til både sosiale og faglige ferdigheter for elevene. Intervjuene med barn setter lys på hva elevene selv vektlegger når de snakker om hvordan de leker. ... -
"Jeg liker å leke mest med meg selv jeg, fordi da er det enkelt å synge, siden jeg er veldig flink til å synge."
(Master thesis, 2024)Dette bidraget har bakgrunn i et forskningsarbeid av barns erfaringer av timeplanfestet lek i skolen. Formålet med studien er å undersøke hvilken betydning daglig timeplanfestet lek har for barns utvikling, trivsel, læring ... -
«Jeg lukker igjen den døra» Gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter traumatisk fødsel -en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2021)Sammendrag: Formålet: Beskrive gravide kvinners opplevelse av fødselsangst etter tidligere traumatisk fødsel. Metode: Kvalitative, individuelle dybde-intervjuer med åtte gravide kvinner i perioden september til november ... -
Jeg lærer best når jeg får litt tid til å tenke hva jeg skal gjøre, tenke på hva de prøver å si
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å fokusere på elevenes tanker om hvilke faktorer de mener inngår i et godt læringsmiljø. For å finne svar på dette har elever stilt opp som informanter og besvart noen spørsmål jeg ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ... -
"Jeg skjønner meg ikke på brøk" - En kvalitativ undersøkelse av elevers utvikling av relasjonell forståelse knyttet til brøk og desimaltall.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen forsker på elevers utvikling av forståelse knyttet til brøk og desimaltall. Formålet er å finne ut av om konkretiseringsarbeid og dybdelæring kan fremme en relasjonell forståelse for en mindre ... -
“Jeg skjønner meg ikke på damer, jeg” : En undersøkelse av hvordan mannlige og kvinnelige aktører skaper mening i tegneseriene Nemi og Pondus
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven tar for seg de norske tegneseriene Nemi og Pondus. Mer spesifikt handler den om hvordan mannlige og kvinnelige karakterer i tegneseriene skaper mening. Målet med oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan ... -
«Jeg skulle ønske du kunne snakke mer i timene» - Elevens stille atferd i møte med samarbeidsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Forskning viser at læring er individuelt, men at flerstemmighet, gjennom dialog med andre, vil styrke læringspotensialet (Dysthe, 2022). Likevel vil det å bruke den verbale stemmen i kommunikasjon med andre, ikke falle seg ... -
Jeg slår jo ikke? -en kvalitativ studie av menn som utøver vold
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen er et resultat av en interesse for fenomenet vold, og herunder vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er et tema det generelt er lite bevissthet rundt, og det er først de siste 30 årene ... -
Jeg snakker med pasienten, men blikket er på PC-en
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Det er et stort fokus på å øke kvaliteten på ulike områder i helsevesenet. På legemiddel området rapporteres det mye feil og dette er et prioritert område for forbedring. Nasjonalt er det besluttet at digitale ... -
"Jeg synes boka er veldig spennende. Og det sier mye fordi jeg pleier ikke å like bøker". Om yrkesfagelever og skjønnlitterær lesing
(Master thesis, 2024)I denne teksten reflekteres det over gjennomføringen av en intervensjon i form av et dramaturgisk leseforløp hos videregående skole elever. Forfatteren undersøker hvorvidt man kan, gjennom denne intervensjonen, vekke ... -
"Jeg synes vi burde gjøre det mer" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å bruke dataspill i undervisningen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan dataspill kan fungere som læringsverktøy i undervisningen. Bakgrunnen for valg av tema er eget engasjement for å legge til rette for et læringsmiljø hvor elevene får mulighet til å lære og ... -
"Jeg tenker ikke over at jeg har en karriere egentlig - jeg har bare en jobb."
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven belyser hvordan fem lærere i grunnskolen forstår karrierebegrepet i relasjon til seg selv og sin egen profesjonsutøvelse. Selve utgangspunktet for studien ligger i den offentlige utredningen NOU 2022:13 ... -
Jeg trenger din forståelse, tålmodighet og en vennlig tone, da lærer jeg best - en studie av lærlinger med ADHD i yrkesfaglig opplæring
(Master thesis, 2024)Relasjonen mellom lærling og instruktør i yrkesfaglig opplæring i bedrift i bygg og anleggsfagene, er vesentlig for lærlingens faglige og sosiale utvikling. Når lærlingen i tillegg har nevrodivergens i form av ADHD med ... -
«Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hvor mye autonomi opplevde norske lærere å ha under koronanedstengingen våren 2020? I denne artikkelen presenterer vi funn fra en intervjustudie som inkluderte ni lærere fra ulike norske videregående skoler. Disse funnene ... -
"Jeg valgte tysk fordi hele familien min ville det, men jeg angrer" : status for 2. fremmedspråk i norsk ungdomsskole
(Rapport 2002/03, Research report, 2002-01) -
«Jeg vet i hvert fall at jeg hadde hatt mye mer omsorg og sympati ovenfor elever, enn det jeg fikk»
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan elever erfarer lærer-elev-relasjonen, med et spesielt fokus på begrepet omsorg. Å få kunnskap om hvordan negative lærer-elev-relasjoner oppleves, hvilke konsekvenser de kan ha og hvor vidt ... -
«Jeg vet ikke alltid om hvordan jeg skal forholde meg til det jeg får vite.» -Kommunejordmødres erfaringer med å spørre gravide om vold og overgrep.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Å rutinemessig spørre om vold og overgrep har siden 2014 vært anbefalt i svangerskapsomsorgen og har etter oppdatering av retningslinjene i 2018 vært en sterk anbefaling. Hensikt: Å kartlegge jordmødres erfaringer ... -
Jeg vil fortelle. Lokale fortellinger og musikk fra Vinje, Tinn og Seljord
(Master thesis, 2019)Fortellinger og musikk er to sterke virkemiddel. Hver for seg står de godt og sammen kan de, gjort på en god måte, forsterke uttrykket. Da tanken om å lage forestillinger med kombinasjonen lokale fortellinger og musikk ...