Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5033-5052 av 9691
-
Legitimitet i Resource Dependence Theory: En Scoping Review
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven presenterer en scoping review omhandlende legitimitet i resource dependence theory eller RDT. RDT er en teori som forsøker å forklare hvordan organisasjoner skal og bør forholde seg til deres avhengighet ... -
Legitimizing private school policy within a political divide: the role of international references
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Researchers are increasingly emphasizing the importance of international actors’ influence on defining education policy in different contexts. The article argues that referencing international organizations is a way of ... -
Leisure and community assessments: Emotional place relations among young teenagers in a Norwegian industrial stronghold
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of the article is to explore the role of participation in organized leisure activities in young teenagers’ emotional place relations. Data from a survey of students in lower secondary schools were analysed using ... -
"Lek her og nå": om læringsprosesser, lek og improvisasjon i ferdighetspregende aktiviteter, konkretisert ved aktiviteten windsurfing
(Master thesis, 2006)I denne oppgaven har jeg satt fokuset på aktiviteten windsurfing. Jeg har gjennom teori og empiri prøvd å få fram en større innsikt og forståelse knyttet til læringsprosessen i denne aktiviteten. Spesielt den delen av ... -
Lek i begynneropplæringen - En kvalitativ forskningsstudie
(Master thesis, 2023)I denne masterstudien er temaet begynneropplæring og lek. Oppgaven baserer seg på problemstillingen “Læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese - og skriveopplæring i førsteklasse” med påfølgende ... -
Lek i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2021)Skoleåret 2020/2021 satt i gang med nytt Læreplanverk for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Det er et skifte i fokusområder og leken som for alvor kom inn i skolens styringsdokument med L97, for så å forsvinne fra LK06, er nå ... -
Lek i matematikkens begynneropplæring: en analyse av utvalgte læremidler i matematikk til 1. trinn
(Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan læreverk på 1. trinn legger til rette for bruk av lek i begynneropplæringen. Dette er blitt gjort ved hjelp av en tematisk innholdsanalyse av to utvalgte læreverk, ... -
Lek i undervisningen
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å se om lærere tilrettelegger for lek i undervisningen og se dette inn mot lekens plass, behovet for lek og hvordan lek kan bidra til utvikling. Valget for å nå dette målet falt på en kvalitativ ... -
Lek og elevers læring på 1. trinn
(Master thesis, 2023)I dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. ... -
Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket vi å undersøke lærernes praktisering av og argumentasjon for lek i skriveopplæringen. Formålet med studien var å tilegne oss kunnskap om, og få ... -
Lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Temaet for denne avhandlingen er lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen som foregår i første klasse. Formålet med studien har vært å se på to læreres erfaringer, kunnskap og bruk av lek og lekende tilnærming til ... -
Lek og lekende uttrykk
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en undersøkelse av 5-åringers lek og lekende uttrykk. Undersøkelsen tar for seg hvordan barnehagelæreren kan lytte til barns lekende uttrykk med alle sanser for å utvide sin forståelse av lek. ... -
Lek og sosial kompetanse: En kvalitativ intervjustudie av lærere i begynneropplæringen om hvordan lek kan støtte elevenes sosiale kompetanse
(Master thesis, 2023)Formålet med dette prosjektet var å undersøke hvordan lærere reflekterer rundt lekens rolle i å utvikle elevenes sosiale kompetanse i begynneropplæringen. Dataene i denne studien er innhentet gjennom kvalitative ... -
Lek som metode i undervisningen
(Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan lærere på 1. og 2. trinn definerer fenomenet lek og hvordan de anvender lek som undervisningsmetode, for å kunne besvare problemstillingen “hvordan kan leken ... -
Lekende læring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Det har blitt et økende fokus på lek i den nye læreplanen, òg i utdanningsløpet for lærere. Lek er et vidt begrep, og hva som ligger i lekbegrepet og hvordan det kan komme til uttrykk i begynneropplæringen, kan diskuteres. ... -
Lekende læring med Sphero-Bolt i 1. og 2.klasse. Hvordan kan lek med roboter ivareta barns motivasjon og mestring i matematikk, og samtidig være et nyttig verktøy i utvikling av barns matematiske samtaler?
(Master thesis, 2023)I dagens samfunn er teknologien en naturlig og integrert del av samfunnet vårt. Teknologien er mye mer tilgjengelig nå enn tidligere, og samtidig er det ikke nødvendig å ha kunnskap om programmering for å kunne ta i bruk ... -
Lekende tilnærminger til læring
(Master thesis, 2022)I de senere årene har leken fått en større plass i skolen, både nasjonalt og internasjonalt (Øksnes & Sundsdal, 2020, s. 108). Lekende tilnærminger til læring i norskfaget er et tema det er lite forskning på. Jeg ønsker ... -
Lekende tilnærminger til læring. En kvalitativ studie om læreres forståelse og erfaringer ved bruk av lekende tilnærminger til læring i begynneropplæringens undervisning.
(Master thesis, 2020)Med utgangspunkt i Fagfornyelsens forventing om mer lek i begynneropplæringen (Kunnskapsdepartementet, 2017), ønsket vi å undersøke hvordan lek kan komme til uttrykk i begynneropplæringens undervisning. Formålet med ... -
Lekens aktualitet i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket jeg å undersøke lærernes erfaringer med leken knyttet opp mot elevers læring. Formålet med studien var å erverve meg kunnskap om, og innsikt i ... -
Lekens betydning i overgang fra barnehage til skolens begynneropplæring - En kvalitativ studie om hvordan ulike profesjonelle aktører i barnehage og skole erfarer at lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvordan lek kan bidra til at barn opplever sammenheng i overgangen fra barnehage til skole. Jeg har brukt en kvalitativ forskningsmetode med sosialkonstruktivistisk tilnærming. Datamaterialet ...