Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 5000-5019 av 9694
-
Learning about concepts through everyday language interactions in preschools
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Background. In several Nordic countries, the pedagogy in preschools has a social pedagogical ideal. The focus is on development of social competence, aiming to empower children. There is only minimal focus on teaching and ... -
Learning and usefulness stemming from collaboration in a maritime crisis management exercise in Northern Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This research investigates the perceived collaboration between public, private, and volunteer organisations during maritime crisis work, with an emphasis on learning and collaboration. The purpose of this paper is to ... -
Learning from accidents: Nontechnical skills deficiency in the European process industry
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Safety-critical industries have long been subjected to extensive research and development to enhance operator performance to improve their efficiency. From a human factors perspective, much of the work in process industries ... -
Learning in Smart Environments: User-centered Design and Analytics of an Adaptive Learning System
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The complexity of today’s learning processes and practices entails various challenges. It is becoming much harder for teachers to observe, control, and adjust the learning process. Moreover, contemporary teaching is enhanced ... -
Learning opportunities of maritime traffic management from road traffic management within the context of Intelligent Transport Systems
(Master thesis, 2023)Digitization has led maritime traffic management to update and improve their operation to reduce the challenges caused by increased demand and busier ports. Due to technological development, other domains, such as road ... -
Lede samskaping: Hvordan fremmer ledere i norske kommuner samskaping?
(Master thesis, 2023)Det norske samfunnet står i stadig økende grad overfor såkalte «samfunnsfloker». Behov for nye, innovative og ressurseffektive løsninger på allmenne samfunns-utfordringer dukker opp. I en lang rekke offentlige føringer ... -
Ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien min er at jeg ønsker å få en dypere forståelse av hva som kjennetegner god ledelse i barnehagen ut ifra eierens og styrerens forståelse. Oppgaven starter med at jeg viser til historiske utviklingstrekk ... -
Ledelse - et spørsmål om strategier? En studie av ledelse for kvalitetsutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2014)Denne studien har til hensikt å undersøke faktorer ved ledelse som kan fremme kvalitetsutvikling i barnehagen. Problemstillingen er følgende: På hvilken måte kan ledelsen av barnehagen fremme kvalitetsutvikling? Det empiriske ... -
Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
(Master thesis, 2016)Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i ... -
Ledelse av endringsprosesser: Hvordan forholder skoleledere seg til endringsprosesser som kreves i organisasjonen ved innføring av Kunnskapsløftet 2020?
(Master thesis, 2022)I prosjektet er det undersøkt hvordan fire skoleledere fra ulike deler av landet forholder seg til endringsprosesser som kreves ved innføring av Kunnskapsløftet 2020. Det er tatt utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign ... -
Ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap: en kvalitativ kasusstudie
(Master thesis, 2015)Ledelse og kunnskaping har fått økt oppmerksomhet i forskning og nasjonale styringsdokumenter i barnehagen de senere årene. Denne studien undersøker kjennetegn på ledelse av kunnskaping i barnehagens praksisfellesskap. Den ... -
Ledelse av lærerens arbeid med tverrfaglige temaer i klasserommet
(Master thesis, 2023)Målet med studien har vært å undersøke hvordan man som skoleleder kan legge til rette for lærernes videreutvikling av praktiseringen av folkehelse og livsmestring i egen undervisning. Studien tar utgangspunkt i en ... -
Ledelse av læreres arbeid med elevresultater
(Master thesis, 2022)Arbeid med elevresultater og skolelederes ansvar for å følge opp disse har fått økt aktualitet med ny læreplan som fremhever at skolen som et profesjonsfaglig fellesskap skal reflektere, vurdere og utvikle sin praksis ... -
Ledelse av morgendagens barnehage Styrerens komplekse lederrolle – I en jungel av nye krav og oppgaver
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å belyse endring- og utviklingen av barnehagesektoren og hvordan dette kan ha påvirket styrerrollen. De politiske føringene har endret lederrollen betraktelig de siste 20 til 30 ... -
Ledelse av prosesser for bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan barnehageledere legger til rette for utviklingsprosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalgruppa. Innledningsvis beskrives historisk kontekst for arbeid med bærekraftig ... -
Ledelse av skoleutvikling: Hvordan kan ledelsen legge til rette for et systematisk skolebasert utviklingsarbeid?
(Master thesis, 2014)Temaet for denne oppgaven er ledelsens rolle i et skolebasert utviklingsarbeid. Jeg har brukt en skole på Østlandet som utgangspunkt, og har samarbeidet med ledelsen ved skolen, rektor og to inspektører. Empirien er samlet ... -
Ledelse i undervisningssykehjem
(HiT notat, Working paper, 2003)Studien hadde til hensikt å belyse sider ved ledelse i dette undervisningssykehjemmet, som ansattes syn på lederkompetansen der og hvilke mål, lederoppgaver og lederrolle ledergruppen profilerte som undervisningssykehjem. ... -
Ledelse og kunstig intelligens: Lederes holdninger og oppfatninger til bruk av teknologien
(Master thesis, 2020)Kunstig intelligens og maskinlæring blir rangert som de to mest disruptive teknologiene for næringslivet i fremtiden. Kunstig intelligens vil ha stor betydning for mange bransjer i årene som kommer, og det fremgår tydelig ... -
Ledelse og lærerperspektiv på demokratiopplæring i skolen
(Master thesis, 2020)Skolen er forpliktet til å oppdra elevene til samfunnsdeltakere og demokratiske medborgere. At skolen skal arbeide for å fremme demokrati er lovfestet i Opplæringslovens formålsparagraf. Hvordan kan skolens ledelse sammen ... -
Ledelse og psykisk helse.
(Master thesis, 2019)Denne masteravhandlingen handler om ledelse og psykisk helse, med fokus på hva styrere i barnehager mener er viktig for at arbeidstakere med lettere psykiske helseutfordringer skal fungere i arbeid. Den teoretiske ...