• Ledere og kunnskap i oppkjøpsprosesser 

      Jaakola, Jonna Erika (Master thesis, 2022)
      Vi lever utvilsomt i en tid som kjennetegnes ved stor økonomisk vekst og oppkjøp har blitt et viktig strategisk verktøy i forretningssammenheng, implementert av tusenvis av selskaper verden over. Denne studien undersøker ...
    • Lederens opplevelse og Medarbeiderundersøkelsen 

      Granheim, Nina (Master thesis, 2023)
      I denne avhandlingen ønsker jeg å se på mellomlederens opplevelse ved bruk av Medarbeiderundersøkelsen som et utvikling – og ledelsesverktøy. For å belyse dette har jeg valgt et teoretisk perspektiv som omhandler organisasjon ...
    • Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak? 

      Ødegård, Elin (Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (?degård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ...
    • Lederskap og toppfotball. Et dypdykk i et toppserielag gjennom en sesong 

      Herfoss, Linn Marie Stølan (Master thesis, 2019)
      Studiet undersøker idrettscoachingen til et trenerteam i Toppserien gjennom en sesong og analysene undersøker hvordan trenerteamets idrettscoaching fremstod i praksis. Gjennom analysen av data søkes det også å belyse de ...
    • Lederskifte - Onboarding av nyansatte ledere i norske bedrifte 

      Lyberg, Christina; Lier, Karen Bysveen (Master thesis, 2017)
      Forskningsområde: Denne oppgaven søker å bidra med en dypere forståelse av fenomenet onboarding, og forhåpentligvis bidra med ny innsikt på området samt stimulere til nye problemstillinger til videre forskning. I Norge ...
    • Lederutvikling i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) 

      Sell, Ingunn Sælid; Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Vala, Heidi Østland (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;62, Report, 2020)
      Dette heftet er et grunnlagsdokument for studenter, praksislærere og faglærere tilknyttet emnet “Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid” (LSU) i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), studiested ...
    • The Legality and Scope of Universal Jurisdiction in Criminal Matters: Is There Any Question to Answer? 

      Ntahiraja, Bernard (Journal article; Peer reviewed, 2022)
      Universal jurisdiction in criminal matters has been a hot topic for many decades already. In discussions on its legality and scope, waters are usually muddied by the inclusion of unrelated issues or by the use of inappropriate ...
    • “Legitimised by risk” - A qualitative study of mountaineering-parents justification of risk 

      Rasmussen, Niels Emile Tony (Master thesis, 2022)
      This master’s thesis sought to explore the personal justifications of parents in high-risk mountain-based jobs, the factors that influence this justification, and whether risk willingness changes when becoming a parent. ...
    • Legitimitet i Resource Dependence Theory: En Scoping Review 

      Balsnes, Kristoffer Loe (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven presenterer en scoping review omhandlende legitimitet i resource dependence theory eller RDT. RDT er en teori som forsøker å forklare hvordan organisasjoner skal og bør forholde seg til deres avhengighet ...
    • Legitimizing private school policy within a political divide: the role of international references 

      Dieudè, Alessandra (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Researchers are increasingly emphasizing the importance of international actors’ influence on defining education policy in different contexts. The article argues that referencing international organizations is a way of ...
    • Leisure and community assessments: Emotional place relations among young teenagers in a Norwegian industrial stronghold 

      Gulløy, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      The purpose of the article is to explore the role of participation in organized leisure activities in young teenagers’ emotional place relations. Data from a survey of students in lower secondary schools were analysed using ...
    • "Lek her og nå": om læringsprosesser, lek og improvisasjon i ferdighetspregende aktiviteter, konkretisert ved aktiviteten windsurfing 

      Høksaas, Ralph (Master thesis, 2006)
      I denne oppgaven har jeg satt fokuset på aktiviteten windsurfing. Jeg har gjennom teori og empiri prøvd å få fram en større innsikt og forståelse knyttet til læringsprosessen i denne aktiviteten. Spesielt den delen av ...
    • Lek i begynneropplæringen - En kvalitativ forskningsstudie 

      Kvam, Benjamin; Aronsen, Sondre Ask (Master thesis, 2023)
      I denne masterstudien er temaet begynneropplæring og lek. Oppgaven baserer seg på problemstillingen “Læreres forståelse av lek og hvordan lek kan komme til uttrykk i lese - og skriveopplæring i førsteklasse” med påfølgende ...
    • Lek i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 

      Solli, Iris (Master thesis, 2021)
      Skoleåret 2020/2021 satt i gang med nytt Læreplanverk for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Det er et skifte i fokusområder og leken som for alvor kom inn i skolens styringsdokument med L97, for så å forsvinne fra LK06, er nå ...
    • Lek i matematikkens begynneropplæring: en analyse av utvalgte læremidler i matematikk til 1. trinn 

      Wessel, Elisabeth (Master thesis, 2023)
      Målet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan læreverk på 1. trinn legger til rette for bruk av lek i begynneropplæringen. Dette er blitt gjort ved hjelp av en tematisk innholdsanalyse av to utvalgte læreverk, ...
    • Lek i undervisningen 

      Flø, Miriam (Master thesis, 2023)
      Målet med denne oppgaven var å se om lærere tilrettelegger for lek i undervisningen og se dette inn mot lekens plass, behovet for lek og hvordan lek kan bidra til utvikling. Valget for å nå dette målet falt på en kvalitativ ...
    • Lek og elevers læring på 1. trinn 

      Eriksen, Caroline Berg (Master thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. ...
    • Lek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen 

      Jonassen, Karoline Lindahl; Skalleberg, Lina Herland (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket vi å undersøke lærernes praktisering av og argumentasjon for lek i skriveopplæringen. Formålet med studien var å tilegne oss kunnskap om, og få ...
    • Lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen 

      Hjorteland, Camilla; Langåker, Kathrine Mosbron (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne avhandlingen er lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen som foregår i første klasse. Formålet med studien har vært å se på to læreres erfaringer, kunnskap og bruk av lek og lekende tilnærming til ...
    • Lek og lekende uttrykk 

      Aaraas, Wenche (Master thesis, 2023)
      Dette masterprosjektet er en undersøkelse av 5-åringers lek og lekende uttrykk. Undersøkelsen tar for seg hvordan barnehagelæreren kan lytte til barns lekende uttrykk med alle sanser for å utvide sin forståelse av lek. ...