Browsing USN Open Archive by Title
Now showing items 10721-10740 of 10861
-
Ytringsfrihet i møte med overvåkningsøkonomien: En kritisk analyse av nedkjølingseffekten og dens betydning i norsk styringsdebatt
(Master thesis, 2024)Store deler av dagens internettøkonomi baserer seg på en forretningsmodell som innebærer omfattende overvåkning og sporing av privatpersoners atferd på nett, og blir derfor ofte omtalt som en overvåkningsøkonomi. ... -
Ytringsfrihet versus skjerming mot krenkelser
(Master thesis, 2022)Å danne elevene til aktive og kritisk tenkende medborgere, er en sentral del av skolens samfunnsfag, og dermed en vesentlig interesse i samfunnsdidaktikken. I denne prosessen er det en bred enighet om at diskusjon, ... -
Z-boson production in p-Pb collisions at √sNN = 8.16 TeV and Pb-Pb collisions at √sNN = 5.02 TeV
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Measurement of Z-boson production in p-Pb collisions at √ sNN = 8.16 TeV and Pb-Pb collisions at √ sNN = 5.02 TeV is reported. It is performed in the dimuon decay channel, through the detection of muons with pseudorapidity ... -
Zero-Trust Principles for Legacy Components: 12 Rules for Legacy Devices: An Antidote to Chaos
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this paper we briefly outline as set of rules for integration of legacy devices into a modern industrial control system. These rules are fairly simple, and are mostly derived from “Zero Trust” principles. These rules ... -
Zonal Day-Ahead Energy Market: A Modified Version of the IEEE 39-bus Test System
(Chapter, 2022)The increasing penetration of renewable energy resources (RES) in transmission system operating conditions require a suitable test system and a dataset to cope with current issues. RES penetration remarkably affects day-ahead ... -
Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografens agenser i egen undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen er skrevet frem med utgangspunkt i en undervisningssituasjon sammen med en gruppe barnehagelærerstudenter og store mengder kassert ull fra norsk villsau. Med a-r-t-ografi som forskningsmetodologi og pedagogisk ... -
Å (ut)dannes som barnehagelærer i dialog med pedagogikkens begreper : en refleksjon og pedagogikkens mulighet som danningsfag i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2016)Tema for denne masteroppgaven dreier seg om pedagogikkfaget som sentralt om sammenbindende danningsfaget i barnehagelærerutdanningen, og barnehagelærerstudentens danning. Den er skrevet som en teoretisk oppgave, med en ... -
Å avslutte med en opptur: Klienters opplevelse av gevinst av psykoterapi etter installasjon av positiv sanserik opplevelse i avsluttende fase av en psykoterapitime
(Master thesis, 2021)Forskning på klienters egne opplevelser av psykoterapeutisk behandling og utfallet av den er et svært velkomment bidrag til feltet psykisk helse. Studien beskrevet i denne masteroppgaven er en krysskontekstuell kvalitativ ... -
Å balansere teoretiske perspektiv i grammatikkinnføringer
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen drøfter hvilken rolle de tre sentrale teoretiske rammeverka generativ lingvistikk, kognitiv lingvistikk og systemisk-funksjonell lingvistikk har i forskning på grammatikk og i undervisning i grammatikk på ... -
Å bevare pasienten i våkenhet. Intensivsykepleiers opplevelser og erfaringer med lett-sederte og våkne respiratorpasienter
(Master thesis, 2021)Introduksjon: Det har vært en omfattende utvikling i sedasjonspraksis de siste tyve år, som også har medført endring i intensivsykepleien til pasientene. Utarbeidede retningslinjer anbefaler nå lett-sedasjon hos ... -
Å bidra med "noe annet": En kvalitativ studie om hvordan brukerspesialister opplever egen innflytelse i psykisk helse- og rusarbeid
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2024-05-15 -
Å bli hørt? Elever med utviklingshemming i videregående skole
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan elever med utviklingshemming opplever å bli hørt og inkludert i beslutningsprosesser om deres skolehverdag i videregående opplæring. Hovedtemaene i studien er elevmedvirkning, selvbestemmelse ... -
Å bli tatt på alvor som hele medmennesker - En forskningsbasert evaluering av Brobygger LAR/ ROP i Notodden
(SFPR-forskningsrapport;15-2015, Research report, 2015)De ansvarlige for Brobyggersamarbeidet i Notodden ønsket en forskningsbasert evaluering av om målene for prosjektet Brobygger-LAR og Brobygger ROP, slik de er formulert i prosjektspesifikasjonene, ble nådd. Evalueringen ... -
Å bygge bruer sammen: Hvordan kan meningsskaping i trepartssamtaler utvikles til former for praksisfellesskap mellom lærerutdannere?: En kvantitativ undersøkelse av faglærere og praksislæreres opplevelse av trepartssamtale som brubygger mellom to læringsarenaer i en grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan praksislærere og faglærere i profesjonsfaget i en grunnskolelærerutdanning opplever trepartssamtale som møteplass og arena for utvikling av former for praksisfellesskap ... -
Å bygge pram under stokk: Rekonstruksjon av en byggemetode for pram
(Bachelor thesis, 2023) -
Å designe er å koble sammen: En undersøkelse av egen designprosess sett fra et nymaterialistisk perspektiv
(Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen var å få en ny forståelse av designprosessen. På den måten ønsket jeg å hente ut noe som ville kunne hjelpe meg i min fremtidige rolle som underviser. Min undersøkelse har bestått i å utføre ... -
Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene ... -
Å etablere et akademisk formingsfaglig miljø. Tilbakeblikk på den tidlige fasen for hovedfag i forming
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I 1976 ble hovedfag i forming startet opp ved to lærerutdanningsinstitusjoner i Norge. Studiet ble opprettet uten paralleller ved universitetene og skilte seg fra andre hovedfag ved å inkludere studentenes praktisk-estetiske ... -
Å etablere kontakt i instruksjonsvideoer: refleksjon over kontaktskapende strategier i egenproduserte instruksjonsvideoer
(Master thesis, 2013)Jeg har i min masteroppgave laget en videoserie bestående av fem instruksjonsvideoer som tilnærmer seg relevante kompetansemål knyttet til fotografering i programfaget medier og kommunikasjon. Instruksjonsvideoserien består ... -
Å fange med blikket og kjenne med hendene: Utstilling som skapande prosess og didaktisk grep
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Ei utstilling med konkrete produkt, kan gi studentar større nærleik til materiale og kunnskap om teknisk utføring enn ved å møte produkt gjennom visuelle og digitale presentasjonar. Å presentere konkrete produkt og materiale ...